Josep Maria Raventós
Director general de Sage Despachos Profesionales
“Despatx i client han d'integrar absolutament les informacions”
Més de mil persones assistiran al IV Congrés d'Assessories i Despatxos Professionals, que es farà dimarts al Palau de Congressos de Barcelona, organitzat pel grup Sage de desenvolupament de solucions de gestió i serveis per a empreses.
El lema del congrés és “Reinventa't, viu l'experiència del despatx intel·ligent”. Què és un despatx intel·ligent?
Se sustenta en deu pilars: eficàcia, anàlisi de processos per optimitzar els recursos (no fer res que no es pugui mesurar i posar el focus en el que més interessa al client), satisfer els clients, retenir i fidelitzar el talent dels professionals, tecnologies de la informació (automatitzar els processos), gestionar el coneixement per créixer en valor, ambició per créixer, qualitat, anticipació i responsabilitat social corporativa.
Amb aquests indicadors, són gaire intel·ligents els despatxos espanyols?
Hi ha grans diferències entre dues generacions: els nadius digitals, que viuen immersos en les noves tecnologies, i els altres, que intenten adoptar-les com una eina. És clar que hi ha d'haver una integració absoluta entre la informació que té el despatx i la que té el client, ja que les noves tecnologies permeten interactuar de manera immediata. Hi ha dues velocitats, i podríem dir que molts despatxos són més reactius que proactius. En això, l'administració pública va al davant, i fa de palanca, per exemple obligant a presentar de manera telemàtica documentació de la Seguretat Social.
Com noten la crisi?
Els situats en zones amb moviment immobiliari –en general, els de l'arc mediterrani– s'han vist afectats de manera molt greu. D'altres, amb una clientela de perfil més industrial o comercial, passen dificultats, però menors.
Les crisis empresarials també són una font de negoci...
Sona malament, però a vegades, com pitjor va la cosa, millor. Amb l'augment del nombre d'ERO, de concursos de creditors, alguns despatxos augmenten la facturació i d'altres aconsegueixen mantenir-la.
Però malgrat això, segons el novè informe de conjuntura del sector que elabora Sage, la gestió de crisi té un pes molt petit en comparació amb les àrees tradicionals –fiscal, laboral i comptable–, que concentren gairebé les dues terceres parts de l'activitat.
Això passa perquè és un sector molt especialitzat, però està canviant. Fa dos anys molts despatxos estaven focalitzats en una sola activitat, però amb la conjuntura s'han hagut d'obrir, per retenir clients que tenen altres necessitats. Els despatxos van incorporant professionals d'altres disciplines, busquen aliances amb bufets estrangers per acompanyar els clients que s'internacionalitzen, es plantegen fins i tot fusions...
S'han de fer multidisciplinars.
Només tindran futur els que siguin capaços de ser reconeguts com a despatxos diferents, que oferixen serveis amb valor afegit. Per això, optimitzar els recursos del despatx per treure'n més rendiment, comunicar en temps real amb els clients i proposar nous serveis són alguns dels ingredients que han d'engegar per destacar en un sector cada vegada més competitiu.
La lluita contra la crisi també implica baixades de sous i de tarifes?
Un 46,5% de les assessories han reduït els marges de beneficis entre un 5% i un 15% com a estratègia per continuar en el mercat. Un 15% es plantegen reduir tarifes i un 18% retallar plantilla.
A més dels marges, també disminueixen les carteres de clients?
Tot i que un terç dels despatxos registren pèrdues de facturació, en un 29,6% dels casos la incorporació de nous clients compensa les baixes. En part s'explica perquè abans no s'anava a buscar clients, venien per l'efecte crida del boca-orella, però s'han vist abocats a fer màrqueting, visites comercials, posar l'empresa a internet...