“Una mirada és més útil per al ‘networking' que 10.000 correus”
Les xarxes socials no són en absolut un substitutiu del contacte personal. El networking es basa en la confiança entre persones i en la confiança qui mana és el cervell. La qüestió és que el cervell es va desenvolupar fa 150.000 anys i al llarg de tot aquest temps ha evolucionat molt poc. En essència tenim el mateix cervell que quan vam esdevenir Homo sapiens sapiens. En canvi internet ha arribat a les nostres vides farà uns quinze anys i les xarxes socials, uns quatre o cinc. Per tant, per bastir confiança encara necessitem mirar-nos cara a cara. Una mirada és molt més efectiva per guanyar confiança que 10.000 correus electrònics.
Les xarxes socials tenen un rol dins el networking. En les tres etapes que cal anar superant per optimitzar el nostre networking, l'exploració, la construcció i el manteniment, les xarxes socials poden ser molt útils en la primera etapa. Per exemple, si me'n vaig a viure a Àustria, potser m'interessarà saber si algun dels meus contactes té un conegut en aquell país. Aquí sí que les xarxes socials ens poden ajudar. Ara bé, per construir xarxa de contactes el millor que podem fer és anar a prendre un cafè amb ell.
Sempre és millor que no fer res, però les possibilitats d'èxit són molt reduïdes. Hi ha un llibre de networking amb un títol molt il·lustratiu, es diu Dig your well before you´re thirsty, és a dir, cava el teu pou abans de tenir set. Si estàs en el desert i comences a fer el forat quan tens set, pot ser que tinguis sort i trobis aigua, però les possibilitats són remotes. La lliçó per al networking és que comencis a fer la teva xarxa de contactes de confiança molt abans que la necessitis.
No. Un bon networking s'ha de construir en dues direccions. És el que anomeno efecte boomerang: tu has de donar perquè algun dia et retorni. Sempre has de tenir al cap què puc aportar jo a l'altra persona i no què em pot aportar l'altra persona. Però per una xarxa rica també és molt important que sigui diversa. Els anomenats lligams febles són els que més enriqueixen la xarxa. Un metge que només té metges a la seva xarxa difícilment podrà innovar. També són molt importants si mai es vol canviar de sector.
Les tècniques del networking s'han d'adequar al caràcter de cada persona, si no et sents còmode, no serà genuí i serà contraproduent. D'altra banda, també hem de treballar amb mesura: si entres en una nova empresa no et passis el dia parlant a la cafeteria per fer networking, perquè seràs vist com una persona que es passeja i no treballa.
És una forma de presentar-te i que la gent se'n recordi. No és el teu currículum però tampoc és dir el teu ofici i prou: has de dir una cosa que la gent retingui i ho has d'assajar davant el mirall perquè serà la teva targeta de presentació. Encara millor si ho fas amb humor, perquè ajuda que quedi.