La contractació també es congela
La campanya nadalenca de contractació no ha pogut aquest any vèncer la crisi. Els mesos de novembre, desembre i gener es registraven abans de la crisi creixements en la contractació d'entre el 30% i el 40% en comparació amb la resta de l'any. En les dues darreres temporades, l'augment s'havia reduït a entre un 10 i un 15 per cent, però aquesta s'acosta al 0. Eurovendex, la companyia especialitzada en outsourcing comercial del grup Adecco, calcula que farà contractes a Catalunya igualant el nombre del mateix període de l'any anterior. Una evolució semblant registra el grup de treball temporal Randstad, segons el qual a Catalunya es generaran 57.501 contractes, mantenint el nivell de l'anterior, però pitjor serà en el conjunt de l'Estat, amb unes 350.000 contractacions, un 7% menys.
A més, la durada dels contractes s'ha escurçat. Segons Javier Ayuso, director general d'Unique, la raó principal d'aquesta congelació radica al fet que “les empreses miren de continuar amb el mateix personal i, com a molt, realitzen contractes més curts, concentrats principalment entre el 15 de desembre i el 5 de gener”.
També ha canviat el perfil dels demandants de feina. Fa uns anys, la majoria de les persones que buscaven una ocupació en aquestes dates eren estudiantes que volien aconseguir uns diners extres o joves que tenien la seva primera presa de contacte amb el mercat laboral, però actualment el ventall és molt més ampli: majors de 45 anys, mestresses de casa i desocupats de llarga durada competeixen amb els joves per una ocupació temporal. Ayuso explica que la part positiva és que “els que aconsegueixin una feina poden tenir més possibilitats d'entrar en la plantilla que en anys anteriors, ja que segurament tinguin majors qualificacions i una millor preparació formativa”.
El perfil de treballador més buscat per les empreses ha estat el del promotor comercial per a grans superfícies. Amb un descens de vendes del 5,4% en el sector minorista durant els tes primers trimestres, Nadal es l'última oportunitat per tancar l'any amb unes xifres més positives. D'aquesta manera, segons Adecco, és lògic que els llocs de treball que més demanda han generat siguin els d'hostesses, degustadores, animadors, dependents, teleoperadores i gestors del punt de venda amb gran vocació comercial. “Caràcter proactiu per distingir i ressaltar les característiques del producte en poc temps, una actitud comercial que es traslladi a tot el punt de venda i capacitat per abordar el client de manera interrompuda” és el que es demana.