Cartera digital ben plena
Amb Caixa Wallet, l'entitat financera obre el camí per a l'entrada del mitjà de pagament electrònic universal, que arribarà a la seva plenitud amb l'aplicació al telèfon mòbil, un cop s'hagi desplegat la tecnologia NFC
o dos anys
En comerç electrònic, tot repte se supera, en la direcció per assolir el pagament universal i segur. És el que admet la modalitat fluïda del wallet, o cartera digital, que ofereix a l'usuari la capacitat de fer compres per la xarxa amb qualsevol de les seves targetes, i des de qualsevol dels seus comptes, sense haver de donar cap dada d'aquesta.
En el nostre entorn financer, la Caixa ha donat el tret de sortida Caixa Wallet perquè tots els seus competidors es posin al dia, al mateix temps que reforça la seva sòlida presència en l'univers del comerç electrònic, en què té fins a un 15% del total de compres dels consumidors a l'Estat espanyol.
En la carrera per l'encara més fàcil, els mitjans electrònics de pagament volen posar ordre en el caos de les múltiples eines de què disposa el consumidor (targetes de clubs, de supermercats, comptes corrents propis, compartits...) justament obrint-se a tots, sense que decaigui el zel per garantir la seguretat. Quan l'usuari vol efectuar alguna compra, només li caldrà teclejar el seu número de Caixa Wallet, sense que s'hi trobi cap mena de rastre de la seva targeta de crèdit/dèbit o del seu compte bancari habitual.
EL DO DE LA UBIQÜITAT.
Val a dir, però, que el desenvolupament de la cartera digital només fa una aturada transitòria en la xarxa, perquè cobeja ampliar-se al pagament amb targeta contactless a comerços físics per arribar al seu punt de destinació, el pagament a través de telèfon mòbil en botigues físiques mitjançant la nova tecnologia NFC.
De fet, grans noms de l'àmbit financer, així com del de les TIC, prenen posicions en el wallet tot esperant el gran moment d'eclosió del pagament a través del telèfon mòbil. El gegant Google va treure el seu wallet, de bracet amb Citibank, tot pensant en les enormes possibilitats que en un futur no gaire llunyà li ha d'oferir l'NFC en el comerç físic, que han de fer augmentar exponencialment els seus actuals 100.000 usuaris. Altres agents del mercat financer que hi estan treballant són American Express i Visa.
Benjamí Puigdevall reconeix que La Caixa “ha volgut ser la primera entitat a oferir una cartera digital en el mercat espanyol tot pensant en el món de l'NFC”. Val a dir que els consultors que es dediquen a la prospectiva ja parlen que el 2015 les transaccions a través de sistemes mòbils poden suposar un volum de fins a 350.000 milions de dòlars l'any 2015.
MÓN FÍSIC.
Però perquè la prospectiva es compleixi, potser caldrà superar algun coll d'ampolla. I si volem que s'esdevingui realment l'NFC en tota la seva plenitud, “cal que sigui una realitat el ple desplegament del parc de terminals amb un xip per a l'NFC”, com diu Puigdevall, que reconeix que està arribant amb retard, si bé els grans fabricants asseguren que els terminals ja portaran el xip de sèrie l'any vinent o el següent. A més a més, com també accepta Puigdevall, “quan hi hagi aquest ecosistema massiu de terminals, caldrà llavors que s'hagi completat la rotació cap a mòbils d'última generació.” Les expectatives són grans, després de la prova pilot que La Caixa va fer a Sitges amb la instal·lació de dispositius NFC a 500 establiments de la trama comercial de la vila.
Els plans de La Caixa és arribar a curt termini als 100.000 wallets, tot depenent del comportament de l'expansió de l'NFC. Hom preveu que conjuminar wallet i telefonia mòbil obre oportunitats de negoci per a les operadores en telefonia, que hauran d'arribar a acords de col·laboració amb les entitats financeres que vulguin allotjar al mòbil el pin del seu wallet. Això sí, com puntualitza Puigdevall, “caldrà abans resoldre la qüestió de la interoperativitat, és a dir, que el canvi de companyia no afecti el wallet del client”.
Els temps de la comunicació a curta distància
La tecnologia Near Field Communication (NFC), una de les penúltimes revolucions TIC que ens han arribat és essencialment un tipus de comunicació a curta distància i d'alta freqüència que permet l'intercanvi de dades entre dispositius a menys de 10 cm de distància, en una extensió de l'estàndard ISO 14443. Aquesta comunicació es fa a una velocitat de fins a 424 Kbps/s, dins de la banda 13,53 Mhz. Justament, aquesta velocitat és el punt fort de l'NFC, a més que els dispositius amb NFC poden enviar i rebre dades al mateix temps. Amb l'NFC, el telèfon mòbil pot transformar-se en un moneder per pagar serveis 2.0, micropagaments al metro o autobús, parquímetre, cinema, o en accions com ara fitxar a la feina o intercanviar adreces de correu. Aquesta evolució del Bluetooth ha engrescat els grans fabricants, així que Apple, Android, Sony Ericsson, Blackberry i altres ja han estat amatents a incloure l'estàndard en les darreres generacions de telèfons mòbils. El març d'enguany, Telefónica, Vodafone i Orange van arribar a un acord per implementar l'estàndard d'aquesta tecnologia per fer pagaments senzills. Tanmateix, els experts no s'estan de comentar que hi ha un problema de privacitat, ja que el mòbil es pot convertir en un simple nombre d'identificació que es pot interpretar creuant bases de dades.