Eines

“Els relats ajuden al lideratge i a motivar i cohesionar l'equip”

No oblidem que una empresa és un conjunt d'històries i el patrimoni

L'storytelling és adobar el discurs amb anècdotes?

No, no és un simple additament del missatge, un llaç, sinó que afecta el fons i la manera de comunicar. Consisteix a concebre el discurs com una cosa narrativa, amb la intenció que els altres ho expliquin a tercers. És a dir ajudar que els nostres missatges tinguin molta més capacitat de viralització, que s'encomanin com un virus i que siguin fàcils de narrar en tots els suports i canals de comunicació.

Ha reflexionat per què quan expliques alguna cosa a través d'una història el missatge arriba més?

De fet les neurociències des dels anys noranta ens estan aportant veritats científiques sobre la nostra capacitat de percepció i anàlisi de la realitat a través dels relats. S'ha vist com els relats són mnemotècnics, és a dir, que faciliten el record. Els relats són oberts i permeten que siguin la persona que l'escolta qui n'interpreti el sentit, i per tant són democràtics i no imposen un missatge i en la mesura que impliquen el destinatari, aquest presta més atenció. Però potser el més important és que desperten les nostres emocions i això fa que destaquin de l'allau informatiu diari.

En quines activitats o en quins usos de la comunicació està especialment indicat l'storytelling?

En qualsevol entorn on hi ha una saturació de missatges o una fragmentació de canals. Allà on incideixen més les noves tecnologies i l'àmplia varietat d'oferta d'estímuls sensorials que qualsevol persona té al davant.

I en l'entorn de l'empresa?

Des del punt de vista del lideratge contribueix a un tipus de lideratge més sòlid, més autèntic i menys robotitzat, que és al que ens tenen acostumats. L'storytelling té la virtut de transparentar com és la persona i el tipus de lideratge. I des del punt de vista de comunicació interna dins de l'empresa, el principal llegat d'una empresa són les seves històries. Una empresa és un conjunt d'històries i el patrimoni. Totes les empreses tenen tres o quatre relats vertebradors. Per tant el relat no només ajuda al lideratge sinó també a la cohesió i motivació dels equips.

I ajuda a vendre més.

Sí, hi ha una tercera àrea que és la comercial. És sorprenent quantes empreses malbaraten la credibilitat directa que tenen molts milers d'empleats, que ho desconeixen tot sobre l'empresa per a la qual treballen. Per a una empresa, els seus treballadors parlant en primera persona poden ser la millor campanya publicitària.

Quines són les claus d'una bona història?

Jo destacaria com a primer element que sigui una història sentida en primera persona. La història personal és el més eficaç de tots els relats perquè el públic ho percep. Com a segon element, que un relat és una successió d'esdeveniments. També és important que tot relat expliqui un conflicte i una manera de resoldre'l. Un relat políticament correcte en què no hi ha conflicte no interessa ningú.

Hi ha una bombolla de l'storytelling? De la transformació de la comunicació en relats?

El perill d'aquesta moda és que passem a un “Visca les emocions!” i oblidem la raó, o que creem artificialment tots aquests relats. No podem passar de l'excés de missatges racionals a tot el contrari. Molta gent pensa que n'hi ha prou d'explicar relats ni que siguin buits o falsament creats. Hem de fugir de tot això.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.