El poder del Power Point
Aprimers dels vuitanta del segle passat, la gent de la consultora McKinsey es va posar a investigar quins eren els factors que explicaven l'èxit de les empreses excel·lents. Es va formar un equip capitanejat per dos consultors, Robert W. Waterman Jr. i Thomas J. Peters, que van tenir el suport intel·lectual de dos acadèmics de prestigi, Richard Pascale i Anthony Athos. Aquests últims ja s'havien anticipat un parell d'anys abans, amb un estudi sobre les virtuts de les empreses japoneses, en l'època en què aquestes causaven admiració a tot Occident.
D'aquest gran esforç, en van sortir dos llibres (El secreto de la técnica empresarial japonesa i En busca de la excelencia), que van donar una notorietat extraordinària als seus autors, particularment al més jove i poc experimentat (Tom Peters), que es va transformar en una marca i va obrir la caixa de Pandora de Gurulàndia, on hi ha alguna veritat i molt d'artifici.
POCS LECTORS.
El que en principi era bo, va acabar sent perjudicial. Es van multiplicar els llibres d'empresa amb la mateixa velocitat que s'havia produït en els llibres d'autoajuda, i ja sabem que quantitat i qualitat no van precisament junts. Lògicament, la majoria d'aquests llibres estaven i estan dedicats a receptes (com fer que...), és a dir, que són llibres de naturalesa instrumental i el seu abast, en el millor dels casos, queda en una millora d'eficiència.
INSTRUMENTS.
AUTISME.
És hora de dir que cal tornar a les virtuts més simples, al sentit comú. És així com les empreses excel·lents aconsegueixen que gent corrent pugui fer coses no corrents.
Els atributs de l'excel·lència
1.Un biaix per l'acció.
2.Proximitat al client.
3.Autonomia i capacitat per emprendre.
4.Productivitat a través de les persones.
5.Fil l'agulla. Som-hi.
6.Sabater a les teves sabates.
7.Organitzacions senzilles.
8.Estrènyer i afluixar.