FRAN CHUÁN
COAUTOR DEL LLIBRE ‘INNOVACIÓN 2.0'
“El nostre empresari acceptaria idees boges com obrir seu a Mart?”
la recerca i el desenvolupament
No tenen cap relació. La innovació és creativitat, invenció, un punt de bogeria i valors; la recerca és un tema científic i el desenvolupament, productiu. Per innovar no sempre necessiten recerca i desenvolupament. I aquesta confusió es reforça a Espanya encara més pel fet que les desgravacions fiscals per R+D són més fortes que per innovació, i el que fan les empreses és emmascarar tot allò que fan per desgravar-ho com a R+D.
És fonamental l'actitud que tenim davant una idea disruptiva. En el món anglosaxó una idea disruptiva és una porta a somiar un món diferent i aquest “imaginem si...” et porta a inventar el futur. Pensa que un empresari de casa nostra convidaria a tenir idees boges com ara obrir delegació a Mart?
Bruce Nussbaum, expert en innovació de Business Week, va dir que ens hem carregat la paraula ‘innovació' de tant usar-la. Per això, jo prefereixo evitar la paraula, i animo a cercar un substitutiu; què volem dir realment? Sovint són coses més pràctiques com ara ‘proximitat al client', ‘diferenciació per qualitat', etc. Així sabrem on volem anar. Malgrat que el procés al final ens pot portar a un altre lloc.
Les estadístiques diuen que el 90% de les innovacions que han tingut èxit van començar en una direcció completament diferent.
Una de les màximes d'aquest món és que els projectes d'innovació han d'arrencar molt justets de recursos, gairebé sense, fins a arribar a la fase de prototipatge. Hem de deixar de posar el focus en els recursos o els processos i pensar en les persones.
La innovació no és enclaustrar-se en una habitació i que ens passin el menjar per sota de la porta. La innovació té metodologia, un límit de temps i un procés final de reflexió sobre el que hem aconseguit o què hem après si hem fracassat.
Penso que no estem en una crisi. Fins fa quatre anys jugàvem al Monopoly i ara juguem al parxís. Les empreses que s'han adonat que el joc i les regles havien canviat han agafat el dau del Monopoly i s'han passat al parxís ràpidament. L'oportunitats del món són les mateixes però han canviat de lloc. Per tant, un bon exercici d'innovació és pensar què ha canviat del meu model de negoci.
La innovació s'ha de fer per convicció i no per subvenció. Hem tirat molt de veta de subvencionar la innovació, a més molt tecnològica quan estem en un món de serveis. Els polítics també poden ajudar simplificant processos per constituir una empresa. Jo he muntat un negoci internacional i no he pogut fer-ho amb senzillesa a Espanya perquè un dels socis està als Estats Units i l'altre a Xile. A Boston: deu minuts, deu dòlars.