Cansats de ser solidaris per força
Catalunya i Baviera reclamen nous pactes fiscals que retallin la transferència de recursos als territoris amb menys recaptació. El dèficit fiscal català és pràcticament igual al que hi havia amb el sistema anterior
El PSOE recordava fa quinze dies en un vídeo de campanya electoral que a Andalusia el deute públic està molt per sota del català, es manté la gratuïtat dels llibres de text, es lidera l'atenció a les persones dependents, és on destinen més recursos a subvencionar empreses, s'hi continua convocant oposicions de mestres... El portaveu del govern català, Francesc Homs, ho va qualificar de “bajanada” i va demanar que “no es donin lliçons de solidaritat a Catalunya”.
“No es pot forçar la nostra solidaritat”, declarava per les mateixes dates Markus Söder, ministre de Finances de Baviera, segons el qual els länder (estats) alemanys que reben diners dels altres (com ara Berlín i Bremen) s'haurien d'estrènyer el cinturó com ho està fent Grècia. El mal humor d'Homs i Söder tenia la mateixa causa: els governs centrals obliguen a fer retallades per reduir el dèficit públic total, i als territoris rics s'han de fer retallades mentre els pobres mantenen serveis amb els diners que els transfereixen els primers. En els dos casos, es critica un sistema fiscal federal de transferències d'impostos que ha d'ajudar a reduir les desigualtats entre territoris, però, com diu el ministre bavarès, “les xifres mostren que l'anivellament fiscal s'eixampla massa”.
Si a Catalunya irrita que es retalli personal docent mentre a Andalusia convoquen oposicions, el setmanari Der Spiegel il·lustrava en el reportatge “El pobre es fa ric” els greuges comparatius que ocasionen els resultats de la redistribució: el ministre president de Hesse, el segon estat donant, viatjava en classe turista en el mateix avió que els ministres presidents dels estats receptors i endeutats de Renània-Palatinat (on els funcionaris gaudeixen d'una jornada laboral reduïda) i Sarre (amb gratuïtat dels estudis universitaris) ho feien en classe business.
“Com passa a Alemanya o al Canadà, nosaltres volem un país amb una estructura federal sòlida, que ens permeti conjugar el nostre autogovern de la forma més àmplia possible amb el nostre compromís amb Espanya i sobretot amb Europa. Això significa, entre altres coses, que volem caminar cap a un model on la primera condició per acceptar la solidaritat és que aquesta sigui justa”, afirmava dimecres el primer secretari del PSC, Pere Navarro, en la presentació de la proposta de pacte fiscal del seu partit. El problema amb la comparació amb Alemanya és que aplicar el seu sistema tal com està a l'Estat espanyol no ajudaria en res Catalunya: si Catalunya fos un land alemany, el mecanisme d'anivellament que s'aplicaria faria que de disposar d'uns ingressos per càpita abans de l'anivellament d'un 22% per sobre de la mitjana, després que actuessin aquests mecanismes, es passés a disposar d'uns recursos d'un 5% per sobre de la mitjana; amb el sistema vigent a l'Estat espanyol, el 2009 se situava un 5,6% per sobre.
Els mecanismes d'anivellament federal alemany i autonòmic espanyol són semblants. A Alemanya, els estats amb capacitat financera (ingressos per habitant) inferior a la mitjana reben de la resta entre el 44 i el 75 per cent de la diferència, i si cal la Federació aporta el 77,5% del que falti fins a arribar al 98,5% de la mitjana; als que estan per sobre de la mitjana se'ls aplica una escala variable que els fa transferir entre el 44 i el 70% de la part de la seva capacitat financera que se situï entre el 100 i el 107% de la mitjana; la quota que s'ha de transferir creix esglaonadament i pot pujar fins al 75% de la part que sobrepassi el 120% de la mitjana. A l'Estat espanyol, el 75% dels recursos tributaris de les comunitats autònomes van a parar al Fons de Garantia dels Serveis Públics Fonamentals i es redistribueixen per assegurar a totes els mateixos recursos per habitant per finançar els serveis essencials de l'estat del benestar. Es pot considerar com un límit a la solidaritat un altre fons, el de competitivitat, del qual es beneficien els territoris, com ara Catalunya, que amb les transferències dels altres fons acaben tenint un finançament per càpita inferior al de capacitat fiscal: assegura recuperar diners fins a estar a un màxim del 6% per sobre de la mitjana.
Amb el nou sistema, Catalunya rep més diners que amb l'anterior, però les distorsions continuen sent importants. Si l'any 2008 el dèficit fiscal català era del 8,7% del PIB, mentre que Andalusia presentava un superàvit del 4,5%, el 2009 el dèficit català va ser del 8,4%: 16.434 milions d'euros, menys dels 19.000 milions de superàvit andalús que per al 2012 calcula la Junta, que reconeix que malgrat la baixada de la recaptació podrà augmentar el pressupost un 2,3% gràcies al nou model de finançament territorial. Un model implantat per adequar-lo al nou Estatut retallat i que troben insuficient CiU, ERC i ICV, partidaris de negociar amb el govern espanyol del PP un pacte fiscal que aporti els mateixos resultats que els concerts basc i navarrès (vegeu la plana següent), i el PSC, que proposa retallar l'excés de solidaritat fent baixar gradualment del 75 al 50 per cent la part dels impostos que van cap al fons de garantia.
A Alemanya, els estats pagadors del sud -Baviera, Baden-Wurtemberg i Hesse- amenacen de recórrer contra el sistema de repartiment al Tribunal Constitucional, que el 1999 els va donar la raó en una reclamació anterior, que va originar una disminució dels mecanismes d'anivellament, que continuen trobant excessius. L'any 2011 es van repartir entre els länder 7.308 milions d'euros: els donants van ser Baviera (3.660 milions), Hesse (1.800 milions), Baden-Wurtemberg (1.780 milions) i la ciutat estat d'Hamburg (62 milions d'euros). El principals receptor va ser Berlín, amb 3.000 milions d'euros.
Federació de territoris i comunitats
Bèlgica és un estat federal compost per regions territorials (Valònia, Flandes i Brussel·les-Capital) i comunitats lingüístiques (francesa, flamenca i alemanya). Les regions tenen capacitat d'inventar impostos propis amb autonomia plena mentre no coincideixin amb els federals. Les comunitats, amb competències en ensenyament i salut, es financen amb participacions en l'IRPF i l'IVA. En constant procés de descentralització, el govern federal transferirà a les regions noves competències per valor de 17.000 milions d'euros anuals.
Els impostos cedits s'han de repartir
Els ingressos dels trams autonòmics dels impostos cedits no es queden totalment en la comunitat on són recaptats. El 75% es posen en el Fons de Garantia dels Serveis Públics Fonamentals i es reparteixen de manera que en tots els territoris no forals siguin iguals els recursos per càpita que es destinen a finançar els serveis essencials de l'estat del benestar (educació, sanitat i serveis socials).
Una república federal molt distributiva
El Tribunal Constitucional alemany prohibeix que després del repartiment de fons entre els länder variï l'ordre en la capacitat financera. Un altre topall legal és que no hauran de pagar més del 72,5% del que excedeix la mitjana. Finalment, com a premi per als länder amb ingressos a l'alça, el 12% del seu creixement anual en ingressos no entra en el càlcul de la capacitat financera. Baviera, que ara es queixa, va ser receptor de fons dos exercicis dels anys noranta, quan el sistema encara era més redistributiu.
Impostos provincials independents
Tot el que la Constitució del Canadà no atribueix expressament a les províncies és competència del govern federal. Els provincials tenen competències exclusives (bàsicament sanitat i educació) i compartides (com ara les pensions, amb primacia federal en cas de conflicte). Es poden fer acords amb el govern federal sobre els impostos sobre la renda i societats, individualitzats per a cada província i de cinc anys de durada. Amb l'excepció del Quebec, que té el seu propi impost sobre la renda des de l'any 1954.
Caixa única i transferències per càpita
El govern escocès planteja un referèndum sobre la independència fiscal, just el contrari del que hi ha ara. Els territoris amb devolució de poders (Escòcia, Gal·les i Irlanda del Nord) es financen amb un mètode establert abans de la creació dels parlaments autonòmics: el govern britànic els transfereix un tant per càpita que poden gastar com vulguin. El 85% del pressupost escocès prové d'aquesta via.
Separació de poders i llibertat fiscal total
El govern federal dels Estats Units no grava el consum i obté gairebé tots els seus ingressos de l'impost sobre la renda i de l'impost sobre societats. Els estats, en canvi, obtenen un terç dels ingressos d'impostos similars a l'IVA i tenen plena llibertat per establir o no impostos sobre la renda o les empreses (que es poden descomptar a l'hora de pagar els impostos federals). No hi ha mecanismes per anivellar els ingressos dels estats: un terç dels seus pressupostos són transferències federals, però destinades a programes específics, especialment sanitaris i d'ajuda a famílies amb un baix nivell de renda.