XANTAL LLAVINA
AUTORA DEL LLIBRE FACEBOOK
“Facebook té èxit per la senzillesa; els canvis ho poden espatllar”
Doncs que per nombre d'usuaris Facebook és com un dels països més grans del món, i que això el fa digne d'interès i d'estudi. Quan vaig escriure el llibre, eren 700 milions d'usuaris al món i ara deuen ser uns 850 milions. I mereix la nostra atenció no ja com a eina d'entreteniment, sinó també com a nou mitjà de comunicació dels missatges publicitaris -perquè tot i que no ens n'adonem, quan hi entrem deixem senyals dels nostres gustos i els anuncis s'hi adapten-, i molt especialment com a instrument per mobilitzar masses: és molt interessant la contribució de les xarxes socials a les revolucions socials al nord d'Àfrica.
Molts especialistes diuen que les xarxes socials passaran de moda. Ja ho veurem. Això no treu que a moltes marques els interessi ser-hi presents sobretot per tenir el feedback i les queixes del consumidor d'una forma directa i ràpida. Per tant, és una manera d'interactuar de forma ràpida. Tinc dubtes de si estem davant una revolució social que ha vingut per quedar-se o si algun dia ens cansarem d'estar tan hiperconnectats.
Doncs les xifres parlen del contrari, que cada 15 minuts es comparteixen un milió d'enllaços, 1,5 milions d'invitacions a esdeveniments, s'accepten gairebé dos milions de sol·licituds d'amistat, s'envien 2,7 milions de missatges personals i s'etiqueten 1,3 milions de fotos... Això diu que la gent s'hi passa moltes hores. Ara bé, el que pot passar és que, com diu Genís Roca, Facebook és la discoteca de les xarxes socials i si bé la gent hi continua entrant, només ho fa a estones.
La clau de l'èxit de Facebook és que és una eina fàcil, però observo que s'hi estan introduint molts canvis que de retruc no ajuden a gestionar bé la privacitat.I a la gent li agrada un cert anonimat i al final no tothom vol estar explicant la seva vida quotidiana o que les empreses tinguin la seva informació.
El mòbil ja és el tercer braç humà gràcies a totes les aplicacions que estan proliferant, també les de Facebook i altres xarxes. Intueixo que han de sorgir noves xarxes socials que permetin interactuar de forma senzilla a través del mòbil. I les empreses de consum estan molt pendents.
Em rebel·la que hi hagi empreses que demanin el nom d'usuari i la contrasenya per obtenir dades teves a través de Facebook. Una altra cosa és que la part oberta del teu perfil estigui a l'abast de tothom perquè tu ho has decidit i cadascú és responsable de com gestiona la seva privacitat. A les xarxes t'exposes com t'exposes al carrer.
Hi ha qui diu que més de 150 amics és massa. Però les xarxes socials també són una forma de promoció personal, i pots arribar a tenir molts amics o seguidors. No és mala opció tenir dos perfils un de personal i un altre de professional.