Eines

Patricia Ramírez

PSICÒLOGA ESPORTIVA I D'EMPRESA

“No es pot demanar que se suï la samarreta a canvi de res”

És molt humiliant que algú et digui que has d'estar agraït pel fet de tenir feina
L'empresa pot aprendre del treball en equip i l'ambició dels esportistes
L'empresari ha de retenir el talent, perquè si retalla malament els vàlids marxaran
El millor que pot fer un directiu és aportar solucions, comunicar i donar exemple

Patricia Ramírez és la psicòloga esportiva del Betis i va veure l'equip pujar a primera divisió només un any després de començar a treballar amb els jugadors. Des de fa temps aplica els seus coneixements al món de l'empresa. En vista de l'actual situació del mercat laboral, Ramírez recomana els directius que comuniquin millor i prediquin amb l'exemple, al mateix temps que reclama als treballadors que siguin més ambiciosos amb ells mateixos i que se centrin en allò que puguin controlar.

Com es genera un clima d'optimisme a l'empresa en l'actual conjuntura?

És responsabilitat del directiu i la comunicació és vital. S'ha de donar informació clara i no enganyar, perquè sinó es genera incertesa i es creen rumors. El millor que pot fer un directiu és aportar solucions i predicar amb l'exemple, i el treballador ha de ser responsable i allunyar la seva actitud de pensaments negatius que generen pessimisme i ansietat. Si un se centra en coses que no controla, com ara els rumors, no té capacitat de reacció perquè no en té el control.

Està bé que l'empresa digui als treballadors que han d'estar agraïts pel sol fet de tenir feina?

És un error. Tenir feina és un dret, no un premi. Naixem, juguem, ens formem i busquem una feina per tenir una vida digna. No haig d'estar agraït per tenir això, sinó que m'he preparat per tenir-ho. És molt humiliant que algú et digui que has d'estar agraït pel fet de tenir una feina.

Quina és la principal queixa dels treballadors?

La falta de comunicació i una mala direcció. Hi ha directius que pensen que les persones no volen treballar ni assumir responsabilitats. És un error. Si com a empresa es motiva l'empleat el més normal és trobar gent que gaudeix a la feina i que és més professional.

Quins són els principals elements que dificulten tenir un bon ambient?

Qualsevol emoció negativa és perjudicial per avançar, i el pitjor és la por i el bloqueig. Si el treballador pensa constantment que l'acomiadaran i els directius se senten còmodes pressionant des de dalt, la cosa no funcionarà.

Ser autoritari no garanteix que la gent penqui, doncs.

No sé d'on ve aquesta escala de valors en què s'assumeix que s'ha de ser autoritari perquè les coses funcionin. Pot ser cert que quan un és agressiu les coses funcionen, però ho fan perquè la gent t'agafa por. No és la millor manera d'actuar. Un líder ha de tenir seguidors, no subordinats.

Què pot aprendre l'empresa del món de l'esport?

El treball en equip. A les empreses es prioritzen els interessos personals per sobre dels del grup, perquè és el que et donarà l'ascens. Als jugadors els ensenyen a prioritzar l'objectiu de grup des de nens. Aprens a ser suplent, a no ser titular perquè un altre faci el gol. En canvi, a l'empresa es valora l'ambiciós, fins i tot el canalla, perquè és l'arribista i el que negociarà bé.

Però la competitivitat és bona...

El valor de l'ambició i de la competitivitat sanes, sí. L'esportista té una vida professional molt curta i en molt poc temps ha de fer bé moltes coses. Busca contínuament superar-se. Això el món de l'empresa també ho pot aprendre, perquè moltes vegades quan ja estàs col·locat fa mandra fins i tot la formació. Als treballadors se'ls ha d'ensenyar a ser competitius, no amb el del costat, sinó amb un mateix. Perquè si tothom és més competitiu, l'empresa també ho serà. Els empresaris han de generar una espècie de patriotisme dins la companyia, però per això han de donar alguna cosa a canvi. No puc demanar que se suï la samarreta per l'empresa si no ho compenso amb altres mesures, com ara oferir més conciliació i flexibilitat.

Quin altre consell donaria a les empreses?

L'empresari ha de retenir el talent. Encara que retalli ha de ser conscient que la gent que és vàlida acceptarà les noves condicions de manera momentània i que en el moment que trobin una empresa que els ofereixi un treball emocional millor se n'aniran. Per salari emocional entenem els avantatges que et pot oferir una companyia de flexibilitat horària, conciliació familiar... No es pot treure sense donar res a canvi, i hi ha empresaris que no ho entenen.

Tenim algun referent europeu on les relacions laborals siguin millors?

Europeu no, però japonès sí. Les polítiques de recursos humans al Japó són el camí a seguir, perquè s'orienten al treballador, al qual es té molt en compte. Fins ara al Japó per ser director general d'una empresa s'havia d'haver estat director de recursos humans, no director financer. Els cercles de qualitat de treballadors vénen del Japó. Els empleats es reunien per treballar en equip i presentar idees de millora per a l'empresa. El que és bo per a l'empresa és bo per a ells, perquè se'ls recompensa si hi ha beneficis. Aquí una empresa pot créixer però el treballador segueix cobrant el mateix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.