Focus

La ganga copa el mercat de segona mà

Gairebé la meitat dels cotxes usats que es venen a l'Estat tenen més de deu anys i estan en auge els anomenats ‘mileuristes'

El cotxe d'ocasió ha passat d'un extrem a l'altre: del seminou al de més de deu anys
Cada vegada es ven més usat i més vell. La gent no pot gastar i va al mínim
Com que només tenen crèdit els que no el necessiten, la resta han de pagar al comptat
Les matriculacions estan a nivells del 93. I l'usat cada cop és més ‘mileurista'
El vehicle més antic té una rotació més alta. Triga menys a sortir, hi ha molta demanda
Es venen molts cotxes dels 90. A Europa la mitjana dels cotxes usats és de cinc anys

La crisi ha girat l'economia com un mitjó i hem passat d'un extrem a l'altre. De la festa a la gran depressió. Del crèdit fàcil i barat per a tothom a l'aixeta tancada. Del cotxe nou cada dos o tres anys a aguantar el vell. D'un mercat de segona mà seminou al de les gangues o, com els anomena el sector, els cotxes mileuristes. És la doble mutació que està patint el sector de les quatre rodes: del vehicle nou a l'usat i de l'usat seminou a l'antic.

Les matriculacions de turismes a l'Estat espanyol van baixar un 18% al 2011 i acumulen un 7% més de descens des de principi d'any. “Estem a nivells del 1993, no arribarem als 750.000 cotxes”, alerta Juan Antonio Sánchez Torres, president de la patronal de venedors Ganvam. Mentrestant, les vendes de vehicles d'ocasió van pujar un 3,4% l'any passat, i es van vendre dos cotxes usats per cada un de nou, proporció que abans de la crisi era d'un de nou per cada un d'usat. Aquest 2012 estan caient, un 3,7%, tot i que menys que les vendes de nous. A Catalunya, mentre que les matriculacions han baixat un 4,2% entre el gener i l'abril, les transaccions de vehicles d'ocasió han pujat un 2,7%.

La preocupació del sector ve, a més de la caiguda de matriculacions, quan es mira l'antiguitat dels cotxes de segona mà que s'estan venent. Segons dades de Ganvam, en els primers quatre mesos de l'any, gairebé la meitat (un 47%) tenien més de deu anys, un 5% més que un any enrere. Els més nous baixen. Els d'entre cinc i deu anys suposen una de cada quatre transaccions, i els de menys de cinc anys, la resta. El cotxe d'ocasió tipus cada cop és més vell (7 anys), té més quilòmetres (s'acosta als 100.000) i és més barat (12.500 euros), segons dades del web de venda de cotxes Autoscout24.

“El mercat d'ocasió aguanta molt millor perquè té una demanda molt més estable”, explica Joan Pla, conseller delegat de Quadis. “Cada vegada es ven més cotxe usat, i més vell. La gent no pot gastar i va al mínim”, valora Miquel Donnay, president del gremi de Venedors de Vehicles de Motor de Barcelona. La web de vendes de cotxes Autocasion ha notat un gran augment en els cotxes anunciats, des dels 65.000 del 2010 fins als 80.000 actuals. A més, el 26% tenen més de deu anys, segons el seu director general, Nicolás Cantaert, que subratlla que el 70% dels usuaris utilitzen el preu com a filtre per cercar un cotxe al portal, molt més que la marca del vehicle. “Es posen en venda molts cotxes dels anys 90. A àmbit europeu la mitjana dels cotxes usats és de cinc anys”, alerta.

Com més antics, més barats es paguen, i han aparegut els mileuristes, cotxes al voltant de 1.000 o 2.000 euros o, fins i tot, menys de 1.000. “L'usat cada cop és més mileurista”, opina Sánchez Torres. En dos anys el preu dels cotxes d'ocasió venuts per Quadis, que no ven mileuristes, ha baixat un 20%, però “el conjunt del mercat deu haver baixat el doble”, creu Joan Pla. “Hi ha una demanda que fa que tornin al mercat cotxes que no haurien de tornar. La gent els busca i els acaba aconseguint”, afegeix.

Majoritàriament, aquests cotxes estan en el mercat de vendes entre particulars, i són els que es venen més de pressa ja que tenen molta demanda i sovint el venedor té pressa per desprendre-se'n. Gerardo Cabañas, director general d'Autoscout24, observa que “el vehicle més antic, com que és més barat, té una rotació molt més alta. Triga menys a sortir, hi ha molta demanda”. A Autocasion han crescut un 20% les vendes entre particulars, que suposen més del 50% de les transaccions al portal, explica Cantaert: “En el mercat de particulars el preu mitjà és 5.000 euros més baix que en els professionals. El gran problema és que no tenen garanties i el comprador no està cobert davant avaries ocultes.”

Nicolás Cantaert adverteix que “hi ha professionals que estan tornant a antigues pràctiques, com vendre al carrer, com si fossin particulars”, per poder desfer-se de cotxes vells, i lamenta que no es faci complir la regulació que impedeix la venda de cotxes al carrer per part de professionals. I és que un concessionari no pot oferir cotxes per 1.000 o 2.000 euros perquè ha de donar garantia i entregar el cotxe en perfecte estat, net i revisat, i això té un cost que faria inviable vendre per aquestes quantitats.

Sense crèdit.

La situació econòmica i les incerteses sobre quan es produirà la sortida de la crisi són el millor estímul a les vendes de cotxes més barats, però també hi té molta influència la manca de crèdit. Es financen menys automòbils i si els clients han de pagar al comptat, han de minimitzar la despesa. “Abans se'n finançaven molts, el 80%. Ara no es donen crèdits i si una persona només pot gastar 3.000 euros, ha d'anar a un cotxe vell”, explica Gerardo Cabañas. Joan Pla ho diu molt clarament: “El crèdit hi influeix molt. Com que només tenen crèdit els que no el necessiten, la resta han de pagar al comptat, i això tira els preus cap avall.” Donnay defensa que des del gremi han aconseguit noves línies de finançament però admet que no és tan senzill com abans aconseguir-ne: “Diner n'hi ha, però les operacions es miren molt més amb lupa. Ara si hi ha dubtes, no es finança.” Les perspectives del sector són dolentes perquè el restabliment del crèdit depèn de molts factors, com la reestructuració del sistema financer espanyol i la confiança en l'economia espanyola. “Continuarem així fins que torni a fluir el crèdit i hi hagi confiança per consumir”, vaticina Cabañas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.