El 30% de les empreses podrien pagar menys IBI
F. Iniciativas crea una àrea de negoci que comprova si es paga de més en els impostos locals
un estalvi del
10% al 15%
Amb la puja de l'impost sobre béns immobles (IBI) decretada pel govern espanyol, les empreses fan números sobre quant hauran de pagar de més. Però, independentment d'aquesta alça, hi ha una altra pregunta que es poden fer: “Estic pagant el que em correspon o estic pagant de més?” Paga la pena mirar-s'ho, perquè segons la consultora F. Iniciativas es detecten errors en el 30% de les valoracions dels immobles i locals que es revisen. I això significa molts diners, tenint en compte que a l'Estat espanyol l'any passat es van girar 35.960.000 rebuts d'IBI urbà, amb una recaptació líquida de 10.220 milions d'euros (a Catalunya, 5,6 milions de rebuts i 2.156 milions d'euros pagats).
Aquesta consultora, amb seu a Santa Coloma de Cervelló, especialitzada en l'assessorament a empreses en finançament d'activitats de recerca, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I), ha constituït la societat Grupo 63, dedicada a l'optimització i gestió de l'IBI i de l'impost sobre activitats econòmiques. Xavier Cazabon, director general d'F. Iniciativas i de Grupo 63, explica: “Proporcionem a les empreses un servei amb un doble enfocament tècnic i fiscal amb l'objectiu de garantir que els impostos reportats s'ajusten veritablement a la seva realitat específica. Amb l'augment en els tipus de gravamen de l'IBI, és més necessari que mai reduir el marge d'error en el seu càlcul.” L'optimització fiscal pot representar per a les empreses un estalvi mitjà del 10% al 15% en el pagament d'aquests impostos
L'IBI grava el valor dels béns immobles i la seva base imposable és el valor cadastral, que es calcula en funció d'una sèrie de paràmetres o característiques de l'immoble, com la superfície, l'ús o destí i la tipologia constructiva, per a l'avaluació dels quals és necessari disposar de personal tècnic qualificat en gestió cadastral i experts fiscalistes. Maria Corominas, directora general adjunta d'F. Iniciativas, explica que en molts casos es detecten errors de valoració: els més freqüents es refereixen a la superfície i com està afectada per usos. “No són tant errors del cadastre, sinó que amb el temps es canvien els usos, no es comuniquen i l'administració continua emetent el rebut pels conceptes inicials”, especifica.
Cazabon hi afegeix que en molts de casos “hi ha falta de concordança amb la realitat immobiliària”, i que tot plegat “repercuteix en l'import que han de pagar les empreses, que en la seva major part ho fan sense qüestionar-se si l'import és correcte o no, i no només en concepte d'IBI, sinó també en el cas d'altres tributs derivats del valor cadastral”.
Es detecten problemes semblants amb l'IAE, que paguen les empreses i professionals amb una xifra neta de negoci anual de més d'un milió d'euros. La tarifa es calcula en funció de diversos elements tributaris com la potència instal·lada, la superfície i la població de dret del municipi, i Cazabon argumenta que “és possible una optimització tant en els distints elements tributaris, com en la correcta aplicació de les tarifes que concorren per a cadascun dels epígrafs, amb el resultat final d'un estalvi en el pagament de l'impost”. Corominas hi afegeix que, com en el cas de l'IBI, l'IAE és un impost estàtic que no canvia mentre no es comuniquin modificacions, com per exemple el canvi d'activitat. Amb una revisió, fins i tot es pot detectar que l'activitat empresarial es va donar d'alta en un epígraf que no convenia i es pot demanar canviar-lo per un altre de més favorable.
Grupo 63 fa l'estudi i la revisió dels paràmetres de càlcul dels impostos, la proposta de revisió en l'administració i el seguiment de l'expedient fins a la conclusió. Els honoraris es cobren en forma d'un percentatge de l'estalvi que s'aconsegueixi, de manera que si una empresa li encarrega una revisió i es conclou que no cal fer cap canvi, no hi ha cost per al client. La plantilla inicial de Grupo 63 és de 20 persones en les seves dues oficines a l'Estat espanyol (Barcelona i Madrid).
F. Iniciativas té 14 anys d'experiència en el sector i disposa de 300 empleats. Té oficines pròpies a Madrid, Palma de Mallorca, París, Nantes, Tolosa, Bordeus, Lió, Lisboa, Porto, Brussel·les i Mont-real. La firma ha treballat per a més de 2.500 empreses i anualment valida més de 4.000 projectes, la major part, relacionats amb el finançament d'innovació, amb el resultat que els seus clients han aconseguit 1.500 milions d'euros en deduccions per R+D+I i 900 milions d'euros en ajudes públiques. Ha desenvolupat un informe pericial que assegura que les empreses apliquen correctament les deduccions per cessió d'actius intangibles com les patents.