Pimes en viatge interior
Les jornades informatives i el programa d'acompanyament ‘360º', que el govern desenvolupa des del 2009, han fet augmentar un 15% el nombre de vendes d'empreses participants a base de replantejar-se íntegrament el negoci
“Propinar una sacsejada a la pime”, aquesta és la intenció sana de la iniciativa 360º que des del 2009 du a terme Acc1ó, l'agència amb què la Generalitat s'adreça a l'empresa. La definició enèrgica de la directora de promoció i orientació empresarial, Montserrat Palet, no desentona gens amb la resposta que demanen moltes empreses, paralitzades i angoixades per les enormes dificultats del moment. “La situació és complexa i els canvis se succeeixen molt ràpidament, no queda cap més alternativa que replantejar-se el model de negoci”, explica Palet.
La rèplica de la Generalitat per la desorientació del teixit empresarial català va ser crear dos instruments que persegueixen la reinvenció de les pimes, però amb diversos graus d'intervenció. El primer, són unes jornades de sensibilització sobre la resposta que cal donar a aquesta situació en què, de moment, han participat cap a 700 empreses de les 1.200 a què enguany pretenen a arribar. Organitzades en col·laboració amb la Pimec, Foment i les cambres de comerç, les sessions 360º model de negoci “estan adreçades a una pime madura que ha anat fent les coses bé però que s'ha trobat que l'entorn ha canviat i cerca una brúixola”, explica Palet.
Parteixen d'una anàlisi global del context econòmic per anar tancant el focus a qüestions més concretes, sobre el dia a dia de les empreses, en un format que permet compartir experiències. En aquestes jornades també es proporcionen eines i estratègies pràctiques de direcció empresarial per millorar i estimular el creixement de les empreses.
L'altre instrument és el programa 360º competitivitat, pensat per acompanyar un grup d'empreses seleccionat (cap a 200 aquest 2012) que volen canviar el seu model a partir d'un plantejament estratègic nou. Està pensat per a empreses industrials i de serveis de més de tres anys de vida. “La clau és combinar la visió a llarg termini amb les actuacions en el curt termini: si l'empresari només mira l'endemà, pot perdre el rumb i quedar-se sense mercat, però si sols enfoca a l'horitzó, es pot morir per no interpretar el que li passa avui”, assegura la directora de promoció i orientació empresarial d'Acc1ó. La selecció de les empreses que hi participen, que reben un ajut econòmic, es fa a partir d'un projecte, i es valoren qüestions com ara en quins aspectes l'empresa pensa que ha d'actuar o si disposa de lideratge.
El programa es desenvolupa en dues fases, la primera de les quals és participativa en grups de prop d'una trentena d'empreses que debaten aspectes relacionats amb la gestió i les estratègies. “Busquem que siguin grups equilibrats i complementaris i evitem que hi hagi una competència clara entre empreses”, diu Palet.
Els responsables d'Acc1ó, amb molts anys a l'esquena, destaquen amb sorpresa que l'entorn està canviant la històrica resistència de les empreses catalanes per cooperar. La pime comença a veure que necessita guanyar dimensió per afrontar reptes com la recerca o la internacionalització i la col·laboració es presenta com una via en aquest sentit.
En la segona fase, el programa es treballa individualment enfocat en la definició d'objectius i la introducció de millores operatives en les diverses àrees de l'empresa. Des del 2009, unes 400 empreses han participat en el 360º competitivitat, que els primers anys va ser pilot. Entre els progressos obtinguts per les empreses que hi van participar els anys 2009 i 2010, en destaca un augment de les vendes del 15%. La tercera convocatòria està oberta.