La càtedra Dow/URV avalua si la Universitat dóna prou formació verda
Posa un aprovat a la majoria d'estudis però detecta llacunes a Economia i Enginyeria
Quan la Comissió Mundial de Medi Ambient i Desenvolupament de les Nacions Unides va redactar, l'any 1987, l'Informe Brundtland, va definir el desenvolupament sostenible com aquell que “satisfà les necessitats actuals sense comprometre la capacitat de les generacions futures de satisfer les seves pròpies”. Es tracta, per tant, de procurar una evolució social que no se centri únicament en el creixement econòmic sinó que vetlli per la millora de les condicions de vida de la població actual i futura; unes condicions de vida tan bàsiques com l'alimentació o l'habitatge i unes altres necessitats immaterials com l'educació, la cultura, la salut o la qualitat de l'entorn. Així, la base del desenvolupament sostenible es manté sobre tres puntals: el vessant social, econòmic i mediambiental.
A la Universitat Rovira i Virgili (URV) han encarregat un informe per avaluar la presència que les lliçons sobre sostenibilitat i medi ambient tenen en les assignatures que imparteixen i en els treballs de recerca que es duen a terme en el marc universitari.
L'informe, que es presentarà aquest dimecres 26, posa en relleu que la petjada verda és especialment palpable en algunes àrees concretes: en els estudis que tracten directament els temes territorials -com és el cas de l'Escola de Turisme i Oci- i en les carreres de temes demogràfics, geogràfics, socials i antropològics; en l'aproximació jurídica de la matèria, amb un bon nombre d'assignatures en els estudis de la Facultat de Ciències Jurídiques, i en els estudis de la Facultat de Química i de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química.
Per contra, el tractament és bastant més lax a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria.
COL·LABORACIÓ.
Òscar Saladié n'és el director i manifesta que, més enllà de les activitats i iniciatives que canalitza la càtedra (que van des de la promoció de la setmana de la ciència a un concurs de fotografia o la programació de cicles de conferències) l'objectiu a mitjan termini (ja admet que encara no serà al curs vinent) “és que en tots els estudis de la URV s'imparteixi una assignatura comuna sobre desenvolupament sostenible”. Saladié accepta que en determinats estudis aquesta assignatura té més sentit que en d'altres (els residus que generarà en la seva feina un llicenciat en química no són els mateixos que els que pugui acumular un filòleg) però destaca que part de la tasca de la Universitat també és ensenyar valors i formar bons hàbits en la conducta de les persones.
PIONERA.
Manifesta que amb la seva implicació en la càtedra (en què dóna suport financer), l'empresa vol traslladar a l'entorn on opera “un aspecte clau de la nostra política corporativa com és la sostenibilitat”. Si bé manifesta que “no podem defugir que nosaltres som una empresa química i ens correspon fer feina de conscienciació en matèria de química sostenible” destaca que “les activitats en què treballa la càtedra no són endogàmiques sinó que es tracta de deixar un impacte transversal en la societat. Penetrar en la comunitat i influir a nivell de sostenibilitat”.
A Dow volen escampar el missatge sobre hàbits i conductes sostenibles en la globalitat de l'entorn allà on operen (no només del Camp de Tarragona sinó a tota la demarcació, perquè també fa projectes pilot a les Terres de l'Ebre), i interpreta la Universitat com un bon canal per fer-ho perquè “en un futur, aquells que surtin de la Universitat ocuparan llocs amb poder de decisió”.
La càtedra de la URV va ser el segon projecte d'aquest tipus a què va donar suport la companyia, que ja havia col·laborat amb la Universitat de Midland (a l'estat de Michigan, que és on té la seva seu central).