Eines

L'Argentina a l'exterior

La Fundació Gas Natural Fenosa impulsa des del 2001 un programa de suport a l'exportació per a pimes a l'Argentina

24.600 pimes han participat en els més de 700 seminaris que s'han impartit

De l'Argentina, una de les economies de més embranzida de l'Amèrica Llatina, en parlem per assenyalar que pot ser un bon lloc per cercar-hi oportunitats de negoci, però ja va sent hora que pensem que el seu flux econòmic és bidireccional, i les seves empreses exportadores hi poden dir la seva, en els mercats globals. D'aquesta certesa se n'ha nodrit el Programa Primera Exportació que la Fundació Gas Natural Fenosa desenvolupa a l'Argentina des del 2001 per fer que les pimes del país emprenguin l'aventura internacional. De la tasca d'assessorament i formació d'aquest programa se n'han beneficiat 14.000 firmes; 24.600 han participat en els més de 700 seminaris que s'han impartit, i el resultat és que 1.152 pimes argentines han esdevingut exportadores.

Com explica el director general de la Fundació, Pere Fàbregas, en aquells temps complexos del corralito, en què l'economia del país es va abocar al col·lapse, “vam pensar que calia ensenyar a les pimes argentines a exportar, cosa que feien poc, per comparació, per exemple, a les empreses del veí Brasil”. La tasca de capacitació de nous exportadors es desenvolupa tant a l'Argentina com a casa nostra, i la Fundació ha convidat a Catalunya una vintena d'empreses, en viatge de capacitació i negocis, que ha traslladat els empresaris argentins a les aules de la Barcelona School of Management de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

ELS TEMPS DEL “CORRALITO”.

El programa de la fundació va començar quan les condicions per eixamplar mercat eren menys propícies, amb un tipus de canvi d'un peso per un dòlar que suposava un gran entrebanc inicial per vendre béns i serveis a fora. Però el que calia, com explica Pablo Furnari, director executiu del Programa de Primera Exportació, “era desenvolupar una tasca de prendre consciència que l'exportació ha de ser un fet estructural a l'empresa, i no un fet conjuntural quan les coses no van bé i se cerquin desesperadament solucions.” Per això, com remarca Furnari, “és molt important per al formador saber escoltar, exercir si molt convé de psicòleg i acaba fent una història de vida d'aquella empresa”. Un de les coses que aprenen és no deixar-se guiar per estereotips, que es poden emmascarar amb estadístiques. Segons explica Furnari: “molts ens demanaven com poder anar a grans mercats com ara la Xina o l'Índia, però els fèiem veure que en mercats d'aquestes dimensions potser tindrien dificultats de complir la primera comanda.” És per això que als futurs exportadors se'ls ensenya que sí, que el Brasil és el tradicional soci comercial preferent de l'Argentina, o que no cal obviar que la Xina és el principal comprador de soja, però més enllà d'això, “l'exportació és fonamentalment la negociació d'una persona amb una altra”, com diu Furnari. També cal ser conscient que “quan un exporta, no només ho fa la seva empresa sinó tota la cadena de valor”.

Snoop Consulting és una empresa que desenvolupa programari i que va néixer el 2004 amb quatre socis, i ara dóna feina a 200 persones. Un dels fundadors, Sergio Candelo, expressa perfectament el tarannà d'uns exportadors sense complexos: “en la nostra estratègia és important tenir molts clients arreu i contractes en diverses monedes.” L'empresa, que ha fet negocis a tot Amèrica -amb oficina a Xile- també té clients a l'Estat espanyol i a Suïssa. Lucas Croxatto, soci de Sincro Pool, va recollir a Europa la idea de desenvolupar al seu país i tots els mercats del món una idea de negoci a través de la xarxa basada en el fet de compartir el vehicle ( carpooling) però, en el seu cas, va ser adreçat a grups tancats d'empresa. La intenció de l'empresa que, com diu Croxatto, parteix del fet que “és fàcil escalar els sistemes informàtics a tot arreu”, és regionalitzar el negoci a la zona de l'Amèrica Llatina. L'exportació argentina, si en el passat recent s'havia orientat clarament a la construcció i tots els seus subsectors, a partir d'ara disposa d'empreses molt competitives en l'àmbit del desenvolupament de programari. Fundació Gas Natural Fenosa desplega la seva tasca formativa a tots els mercats en què opera, de manera que pot preparar nous emprenedors a Algèria o bé ensenyar els mecànics de Colòmbia a adaptar motors de gas als cotxes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.