Anna Fornés
Directora de la Fundació Factor Humà
“En molts ERO la figura de recursos humans no ha estat prou potent”
sovint està descompromesa
El personal de recursos humans, des de la crisi, s'assimila a una espècie de killer. Però Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà, dedicada a millorar la gestió de les persones en les organitzacions, treballa per canviar aquesta percepció i dignificar la professió.
Mentre les coses van anar bé les organitzacions tiraven, i els departaments de recursos humans es dedicaven a buscar i retenir el talent, perquè era molt fàcil canviar de feina. Però amb els ja gairebé cinc anys de crisi, les organitzacions s'han centrat en els costos i la figura més rellevant a les empreses ha estat el director financer. S'han dut a terme decisions fixant-se en l'immediat i sense perspectiva. El concepte a curt termini està dominant totes les decisions i això és perillós. Ara el departament de recursos humans posa el focus en les relacions laborals, els ERO són un element dominant... I compte, perquè algunes empreses estan apel·lant a la por, i això és un aspecte molt crític. El personal de recursos humans està constantment gestionant el conflicte dins les empreses, majoritàriament per temes salarials.
La relació amb els treballadors i els sindicats s'ha de tenir molt treballada. Si les decisions es poden prendre conjuntament, molt millor. Algunes empreses han pecat de no tenir-ho prou en compte i tirar pel dret. Un treballador no es pot assabentar per un diari que ha estat acomiadat. I això ha passat. La credibilitat de l'empresa queda per terra.
Els beneficis socials ara són claus. Hi ha moltes maneres de compensar els treballadors. El fet de treballar prop d'on es viu és una compensació. Altres maneres de compensar és donar més dies de vacances a persones que fa anys que treballen a l'empresa, la possibilitat d'agafar-se un any sabàtic, el propi reconeixement...
Sí, i del que fa molts anys que es parla i sembla mentida que encara no tothom ho apliqui és el tema de la flexibilitat. Quin sentit tenen uns horaris rígids? Flexibilitzar no té cap mena de cost per a l'empresa. I una altra cosa que queda pendent és el teletreball, que funciona molt bé segons amb quin perfil de persona. Aquests aspectes augmenten la satisfacció i tenen molt a veure amb creure en la persona.
Jo trenco una llança a favor d'una professió que ha de millorar, però seria totalment injust generalitzar i afirmar que la funció de recursos humans és la de killer. Hi ha gent que està fent coses molt meritòries en circumstàncies tan difícils com les que estem vivint per seguir comptant amb la gent, implicar-la i evitar acomiadaments.