Focus

Les ofertes per remuntar les vendes ofeguen la rendibilitat

Fabricants i concessionaris assumeixen la caiguda de marges per tal de reanimar el consum

En 15 dies
ja s'han adherit més de 2.000 concessionaris
al pla PIVE
Amb aquestes vendes i aquests marges no es pot aguantar gaire més temps
Cada vegada que posem diners en una campanya ens mengem marge

Amb un mercat que ha perdut la meitat de la seva grandària en cinc anys la màxima aquella de “vendre a qualsevol preu” sembla que guanya més pes que mai. Cada vegada que l'administració ha posat un pla d'incentius a la compra de cotxes -com és el cas ara del pla PIVE- la majoria de les marques s'hi han afegit amb descomptes i ofertes que han suposat rebaixes globals de fins a 6.000 euros. I això vol dir, inevitablement, menys marge.

“En aquest sector la rendibilitat ja és escassa, i amb les ofertes d'ara encara es redueix més, però en aquest moment cal fer l'esforç, i la indústria de l'automòbil assumeix el compromís”, diuen fonts de la patronal de fabricants de cotxes, Anfac.

També són conscients que aquest és el mal menor des del sector de la distribució, a pesar que, com diu el president de Faconauto, Jaume Roura, “cada vegada que posem diners en una campanya per beneficiar el comprador ens mengem marge”. I la crua realitat és que ara com ara el marge sobre vendes ja està sota zero.

Segons dades de la patronal de comercialitzadors Ganvam, el 70% dels concessionaris van tancar amb una rendibilitat negativa (-0,9%) sobre la seva facturació el primer semestre de l'any. Les dades de Ganvam mostren un lleuger empitjorament respecte del 2011, quan els concessionaris van entrar en números vermells i van tancar amb pèrdues del 0,8%.

tancaments.

Aquestes no són, però, les xifres més sagnants d'un sector que des que va començar la crisi ha patit la pèrdua de 3.000 empreses i 45.000 llocs de feina al conjunt de l'Estat. Aquests, diu el president de Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, “ja no es recuperaran, i als altres, els que segueixen, el que els toca ara és aguantar”. Aguantar amb uns marges nuls i amb la confiança que el pla PIVE ajudi a donar un cop d'oxigen al mercat. “Si s'estaven donant una mitjana de 4.000 euros de descompte en promocions i ara els afegim els 2.000 euros del pla PIVE es dóna el missatge al consumidor que ara és el moment de comprar-se un cotxe perquè aquestes condicions no es repetiran”, indica Sánchez Torres.

La caiguda del mercat ha forçat encara més la vella pràctica de fer automatriculacions per complir amb els objectius de vendes imposats pels fabricants abans d'acabar l'any. Una altra sagnia per als concessionaris, que de moment hauran d'esperar per tenir una nova llei de distribució que els protegeixi davant dels fabricants.

De moment, i tot i que tot just s'acaba de posar en marxa, més de 2.000 concessionaris s'han donat d'alta al sistema informàtic que gestiona el pla PIVE. Segons dades de Ganvam, el 24 d'octubre ja s'hi havien introduït 6.879 operacions de venda, una xifra que es considera “molt positiva”. Tanmateix, les patronals del sector confirmen l'impacte i interès entre els consumidors davant la nova campanya d'incentius, amb un augment del 35% en les visites a concessionaris durant els primers vint dies del mes d'octubre. “Encara és molt aviat per fer una valoració del pla, que a més s'ha llançat sense cap campanya informativa, però de moment l'augment del nombre de visites ens fa ser optimistes”, destaca Roura.

El que esperen els distribuïdors és que aquest cop el pla d'incentius no es converteixi en una altra sagnia financera per als concessionaris. I és que en plans anteriors aprovats pel govern del PSOE els concessionaris van haver d'avançar els diners de les ajudes i després hi ha haver més d'un problema per cobrar-los del govern. “Mentre esperem que s'ordeni el nou pla també haurem d'avançar diners, però esperem que això estigui llest d'aquí a poc temps”, afegeix Roura.

Ara toca, doncs, creuar els dits i confiar que el PIVE salvi un any nefast i doni ànims per entrar en un 2013 que es preveu també llarg amb ànims compradors. “Estem fent la travessia del desert i no sembla que s'hagi d'acabar mai”, diu Roura. El president de Faconauto creu que el mercat ja no pot caure gaire més, però el problema per al sector seria un estancament que s'allargui en el temps perquè, com destaca Sánchez Torres, “amb aquestes xifres de vendes i aquests marges es pot aguantar una mica més però no gaire més”.

Les patronals del sector no descarten que es puguin produir nous tancaments i més pèrdues de llocs de treball, perquè davant la dificultat per ampliar els ingressos, no es pot fer gaire cosa més que reajustar les despeses, però més enllà del pla PIVE els concessionaris tenen clar que amb l'amenaça d'un rescat encara planant sobre l'economia espanyola i un atur del 25%, les possibilitats de veure un repunt considerable del consum intern el 2013 són ara com ara escasses.

El PIVE es menja els cotxes d'ocasió

Segons les dades de Ganvam, aquest 2012 es tancarà amb la venda d'1,6 milions de vehicles d'ocasió, un descens del 7% respecte del 2011. El mercat de vehicles d'ocasió ha estat el que ha suportat millor la crisi, inclús amb creixements destacats durant els darrers exercicis, precisament perquè una part important de la demanda ha fugit del mercat del cotxe nou a la recerca de preus més atractius. Ara, amb descomptes que poden vorejar els 6.000 euros en els cotxes nous gràcies al pla PIVE i les promocions de les marques, Ganvam creu que es pot produir l'efecte contrari, i una part de la demanda que s'havia fugat al mercat d'ocasió torni al de primera mà. El problema, expliquen des de Ganvam, és que el descompte de 1.000 euros que donarà el fabricant amb el PIVE per a la compra d'un cotxe nou l'haurà d'assumir el venedor en el cas d'un cotxe d'ocasió, el que encara reduirà més els marges.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.