Pimes amb la síndrome de Peter Pan
El marc regulador desincentiva el creixement empresarial perquè privilegia les fases inicials dels negocis i penalitza el canvi d'escala per guanyar competitivitat. Un estudi detecta una alta concentració d'empreses en el límit dels 6 milions de facturació
que és millor passar desapercebut en l'univers de les pimes
Tenim una regulació econòmica que desincentiva que les empreses creixin? Tot fa pensar que sí, que a més dels determinants culturals i d'estructura empresarial que sovint es mencionen per explicar la reduïda dimensió de l'empresa catalana, el marc fiscal, comptable, laboral o d'ajudes públiques estan dissenyats perquè un empresari no vegi gaires al·licients a guanyar grandària. “Tenim unes regles de joc pensades per ser lil·liputenques”, assegura el catedràtic de Política Econòmica de la Universitat de Barcelona, Antón Costas.
Ara un grup de recerca de la UB ha posat al descobert alguna d'aquestes barreres. Després de classificar les empreses de tot l'Estat per volum de facturació ha observat que es produeix una elevada concentració de negocis abans de superar la frontera dels sis milions de facturació. L'estudi, encara inèdit, va ser avançat per Costas en un curs de la Universitat Internacional Menéndez Pelayo sobre el retorn de la indústria que va tenir lloc del 6 al 8 de novembre passats.
Què provoca aquest pànic al sis? Hi ha altres xifres maleïdes per a l'empresa? No podem caure en la frivolitat de buscar explicacions a aquest fenomen en la numerologia o en la càbala, tot i que hom no pot evitar pensar en raons esotèriques quan veu un paral·lelisme amb l'enigmàtic escull que impedia els protagonistes de la pel·lícula El ángel exterminador de Buñuel, sortir d'una habitació amb les portes obertes. Si tenim clar que aquest no és el camí, què està obstaculitzant el creixement de les pimes? Tot fa pensar que el que frena l'empresari és tot salt d'escala pel vertigen que li provoquen les noves obligacions i exigències. Podríem dir que el camí que va de l'emprenedoria a la maduresa empresarial és una gimcana on cada nova prova té una major complexitat, la qual cosa entra dins de la normalitat, si no fos que això està fent que alguns optin per plantar-se.
HISENDA.
Entrar a formar part del club selecte de l'Agència Tributària no és quelcom fàcil de pair per a una empresa. “Hi ha un sentiment generalitzat que és millor passar desapercebut formant part de l'univers de la pime que no ser gran, perquè tens més possibilitats d'entrar en un pla d'inspecció”, reconeix Albert Collado, soci codirector del departament de dret tributari de Garrigues, que això no obstant, refusa que les raons fiscals expliquin la por de fer-se gran.
El cert és que hi ha la impressió que si Hisenda ha de posar la lupa, ho farà abans en les grans. Però la realitat podria ser més aviat la contrària. José María Mollinedo, secretari general de GESTHA, el sindicat de tècnics del ministeri d'Hisenda, explica que l'AEAT dedica el 80% dels seus efectius al control dels contribuents amb ingressos o vendes per sota dels 6 milions d'euros i el 20% de la plantilla als que estan per sobre d'aquesta xifra, “per una actitud poc ambiciosa en la lluita contra el frau en preferir el control de fraus fàcils de detectar que provar que es van utilitzar complexes estructures d'evasió molt més difícils de detectar”, es lamenta. Els tècnics estimen que el 71,7% del frau fiscal el cometen les grans empreses i fortunes, en canvi, si s'analitza el deute mitjà descobert als contribuents s'observa que aquest evoluciona proporcionalment de més a menys segons la dimensió de menor a major del contribuent. Aquesta dada no treu que la percepció de l'empresari sigui una altra i que el sis s'hagi convertit en un nombre maleit “injustificadament” segons el secretari general de GESTHA, que pensa que una barrera molt més acreditada és la dels deu milions d'euros.
IMPOST DE SOCIETATS.
COMPTABILITAT.
LABORAL.
Precisament, l'article Créixer o no créixer, aquest és el problema recollit a l'Informe Mensual de La Caixa del maig passat, també detectava que la distribució de treballadors segons la dimensió de l'empresa en comptes de seguir un patró regular, presenta “un biaix que provoca una concentració en els estrats d'assalariats de 20 a 49 i de 200 a 499” (vegeu gràfic). “Crida l'atenció que -diu Joan Elias, de l'àrea d'estudis i anàlisi econòmica de l'entitat, que signa l'article-, en els dos casos, els estrats anteriors i posterior presentin un nombre molt inferior d'assalariats.” La conclusió a què arriba Elias és que “alguns factors de caire regulador o normatiu poden estar desincentivant el pas d'una petita empresa a una de mitjana o d'una mitjana a una gran, en definitiva, el creixement empresarial”.
AJUDES.
No és un fenomen exclusivament de casa nostra. Un estudi d'aquest setembre (Firm size distortions and the productivity distribution) elaborat entre d'altres pel professor de la London School of Economics Luis Garicano, i referit a França, també detecta aquests frens al creixement. Constata que moltes empreses gal·les romanen petites per evitar la regulació, en concret, la que fixa que una empresa de 50 treballadors ha de tenir comitè d'empresa.
Els desincentius regulatoris al creixement també preocupen els experts del CAREC (Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement), que en un document del 22 de juliol del 2011 titulat Un model flexible per a l'activitat de les petites i mitjanes empreses i els autònoms adverteixen sobre la necessitat d'avançar cap a un marc més favorable perquè els negocis agafin més dimensió. I més dimensió vol dir la massa crítica òptima que permeti suportar la innovació i la internacionalització, que la faci competitiva en un mercat global.
Per aquest motiu, el CAREC proposa no “discriminar positivament els projectes empresarials que d'una manera o altra no evolucionen i s'estabilitzen”, és a dir, desactivar privilegis si aquests desincentiven el creixement. La idea seria posar el focus no en el factor de la dimensió sinó en el procés: “El que habilita no és el criteri de la mida sinó la capacitat efectiva i demostrada d'evolucionar en el temps cap a un estadi de major dimensió i autonomia”, afirma el CAREC.
CLARIFICACIÓ.
L'enrevessat de la regulació actual és un fet que, per a Oriol López, genera “inseguretat jurídica” a l'empresari i el fa veure el creixement no com un procés natural i desitjable sinó “com un risc” que comporta més burocràcia, més impostos, més inspeccions i, en definitiva, més complicacions i maldecaps.