Emprenedors

Emprenedors que sumen experiències

First Tuesday es consolida com a punt de trobada de l'emprenedoria el primer dimarts de cada mes a Barcelona

Emprendre és tan complicat que és molt important fer allò que més t'apassioni

El pri­mer dimarts de març va ser el torn de Manel Sarasa, cofun­da­dor i con­se­ller dele­gat de Wineis­so­cial, una comu­ni­tat social al vol­tant del món del vi. Va ser ell el res­pon­sa­ble de diri­gir-se als prop de dos-cents assis­tents a la dar­rera edició del First Tues­day Bar­ce­lona, una ini­ci­a­tiva lide­rada per Car­los Blanco i Amaia Hel­guera, que pretén ser un punt de tro­bada per a empre­ne­dors i inver­sors i que vol, sobre­tot, apro­par les experiències d'empre­ne­dors o gent rela­ci­o­nada amb el món de la cre­ació d'empre­ses amb una llarga tra­jectòria i, per tant, amb històries per expli­car als qui tot just estan començant.

En el cas de Wineis­so­cial l'empresa només fa un any que està en marxa i el por­tal no acu­mula gaire més de sis mesos ope­ra­tiu del tot, però Sarasa no és cap nou­vin­gut en el món de l'empre­ne­do­ria. Junt amb altres socis va par­ti­ci­par en la posada en marxa de Wuaki.​tv, un vide­o­club online que en poc més de qua­tre anys ha asso­lit una posició de lide­ratge al sec­tor i que el mes de juny va pas­sar a for­mar part del grup japonès Raku­ten. Abans Manel Sarasa i el seu soci Josep Mitjà havien llançat Open­bravo, un desen­vo­lu­pa­dor de pro­gra­mari de gestió enfo­cat a pimes que també va esca­lar posi­ci­ons fins a con­ver­tir-se en una empresa refe­rent al sec­tor. Un bagatge que fa de Manel Sarasa una veu auto­rit­zada en el difícil negoci d'empren­dre nous pro­jec­tes.

El millor con­sell als que tot just s'estan plan­te­jant fer-se empre­sa­ris? “Empren­dre és tan com­pli­cat que és molt impor­tant fer allò que més t'apas­si­oni.” Manel Sarasa deixa clar que l'empre­ne­do­ria és sobre­tot una qüestió d'acti­tud, “no cal espe­rar a tenir la idea per­fecta perquè la idea per­fecta no exis­teix”. Ell es va llançar a la pis­cina, com se sol dir, sense tenir gaire clar què faria però amb la cer­tesa que volia dei­xar una vida còmoda i molt ben remu­ne­rada com a con­sul­tor per con­ver­tir-se en empre­ne­dor. “He vol­gut ser empre­ne­dor des que tinc ús de raó.”

És clar que veient la seva tra­jectòria no li va anar gens mala­ment. Només amb Open­bravo van acon­se­guir 30 mili­ons d'euros d'inver­sors, 5 dels quals en la pri­mera ronda.

Amb Wineis­so­cial estan repli­cant la mateixa pauta d'èxit i a pesar del breu recor­re­gut de l'empresa ja han tin­gut la par­ti­ci­pació d'inver­sors de la talla del cofun­da­dor de Pri­va­lia, Lucas Carné. En els sis mesos que fa que el por­tal és ope­ra­tiu ja dis­po­sen de 30.000 usu­a­ris i 1.500 socis que reben cada mes a casa dues ampo­lles de cellers petits, difícils de tro­bar en altres canals de venda, a canvi d'una quota de 20 euros.

Es tracta, a més, d'envi­a­ments molt per­so­na­lit­zats, ja que cada soci rep a casa les reco­ma­na­ci­ons que els han fet els som­me­li­ers de Wineis­so­cial a par­tir dels gus­tos de cada cli­ent. Per això la comu­ni­tat ofe­reix l'opció de fer un per­fil de tast gratuït a tots els que entren al web.

De moment Wineis­so­cial s'està cen­trant en l'Estat espa­nyol, “perquè era el que ens resul­tava més fàcil”, però l'equip ja estu­dia el salt a altres mer­cats. Segur que comp­tar amb qui va ser som­me­lier d'El Bulli durant més d'una dècada, Fer­ran Cen­te­lles, els pro­por­ci­ona una bona tar­geta de pre­sen­tació.

Vuit fòrums d'inversió aquest any

B.r

First Tuesday preveu organitzar vuit fòrums d'inversió aquest 2013 a diferents ciutats de l'Estat. El primer es va realitzar a l'escola de negocis EADA de Barcelona el passat 26 de febrer i s'hi van presentar vuit projectes: Infantium (jocs per a nens en suport digital), YesWeCampus (una xarxa comercial per a universitaris), Jukelab Musical (una plataforma per descobrir música), Favoralia (una xarxa social de favors), Yaysi (un cercador de productes al millor preu), Edenes (compres socials), Playful Gaming (apostes esportives sense diners), i Bibulu (allotjament acollidor per a mascotes).

L'objectiu de First Tuesday és organitzar fòrums a diferents ciutats “per tal de diversificar les inversions”, expliquen des de l'organització. Algunes de les ciutats, apunten, podrien ser Madrid, Sevilla, Bilbao o València.

L'aposta pels fòrums d'inversió -el 2012 va organitzar els dos primers- coincideix amb la creació d'una xarxa pròpia de business angels o inversors privats. La xarxa pretén tancar inversions d'entre 50.000 i mig milió d'euros, bàsicament en start-up tecnològiques. Entre els membres d'aquesta nova xarxa d'inversors hi ha noms molt vinculats al First Tuesday, habituals en les trobades que s'organitzen cada mes a Barcelona, com ara Luis Martín Cabiedes, Rodolfo Carpintier o el mateix Carlos Blanco, fundador del grup ItNet i artífex de First Tuesday a Barcelona.

Com han fet ja altres xarxes d'inversors privats que operen a Catalunya, First Tuesday ha signat un conveni amb l'Institut Català de Finances a través del qual aquest podrà fer coinversions en els projectes on hagi entrat algun dels inversors que operen a la xarxa. First Tuesday buscaria ara tancar acords similars amb organismes d'altres comunitats autònomes, i especialment en aquelles on preveu organitzar algun dels seus fòrums d'inversió.

El perfil dels projectes que busca First Tuesday per presentar en els seus fòrums és el de projectes en fases inicials (menys de dos anys de vida), innovadors i amb una alta capacitat de creixement i que es moguin en els sectors de la tecnologia, internet i mitjans i entreteniment.

CENTRATS A BARCELONA.

Mentre First Tuesday creix amb els fòrums i la xarxa d'inversors l'organització s'ha centrat només a Barcelona per a les seves trobades amb emprenedors d'èxit. Abans aquestes trobades es feien esporàdicament també a Madrid, però la pèrdua de patrocinadors ha obligat l'organització a centrar-se a la capital catalana de moment. Els responsables de la iniciativa, però, no descarten tornar a Madrid si troben un nou patrocinador.

First Tuesday va arribar a Barcelona el 1999 de la mà de Blanco. L'esclat de la bombolla de les puntcom va obligar a fer una aturada el 2002 però va tornar a estar operativa el 2005.

Una antiga fàbrica de cervesa com a escenari

Des de fa uns mesos i a causa de l'increment d'afluència -al febrer es va batre el rècord amb 400 participants- First Tuesday se celebra a l'antiga fàbrica Moritz, a la ronda de Sant Antoni de Barcelona. Allà conflueixen cada primer dimarts de mes emprenedors i inversors amb ganes de compartir experiències, aprendre dels altres i fer contactes, tot això amenitzat amb una cervesa marca de la casa. El mestre de cerimònies, Carlos Blanco, s'encarrega de fer una entrevista molt personal al convidat del mes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.