El Grup Font Agudes, quarta embotelladora d'aigua de l'Estat
L'empresa d'Arbúcies, proveïdora de Mercadona, disposa de quatre plantes arreu de l'Estat i invertirà 2 milions d'euros més al 2013
El Grup Font Agudes, empresa familiar amb seu a Arbúcies, s'ha consolidat com la quarta embotelladora d'aigua de l'Estat. Des del 2005, quan va passar a ser proveïdora en exclusiva de Mercadona, l'empresa ha passat de ser la 17a en el rànquing d'embotelladores, a la quarta. El seu creixement es constata per l'augment de la facturació: dels 2 M€ que facturava al 2005, als 32 M€ al 2012 -un 23% més que al 2011- i la previsió d'un creixement d'un 25% per al 2013, arribant als 40 M€. “Convertir-se en proveïdor en exclusiva de Mercadona va ser una de les decisions més difícils de la vida professional”, explica el president del Grup, Jordi Deulofeu, perquè requereix “molt de sacrifici i esforç”. Tot seguit, però, Deulofeu afegeix que es considera una empresa privilegiada, amb estabilitat a llarg termini, xifres “esperançadores” i a la recerca de l'excel·lència. En aquest sentit, des del 2009, el Grup Font Agudes ha destinat 8 milions d'euros a la millora dels processos productius, optimització de costos i augment de la capacitat productiva. Per continuar aquesta fase d'expansió, el Grup Font Agudes preveu invertir 2 milions d'euros més al 2013, xifra que suposarà també la contractació de 25 persones més a la plantilla de l'empresa. Bona part de la inversió d'enguany anirà destinada a la deu de Virgen del Camino, a Lleó, que va ser adquirida pel grup al 2009 i que es destaca per tenir una aigua de molt dèbil mineralització.
NOU PRODUCTE
Sota la marca Fuente Loma, el Grup Font Agudes ha començat a comercialitzar amb Mercadona aquesta aigua de molt dèbil mineralització, que es caracteritza per tenir unes propietats especials i molt sol·licitades i que, segons Deulofeu, són difícils de trobar. L'acord amb Mercadona implica el seu subministrament a la meitat de l'Estat espanyol: al nord, al centre i al sud. En preveuen envasar enguany 40 milions de litres en envasos de 2 litres i 0,5 litres. Deulofeu assegura que, tot i que encara no hi ha dades, aquesta aigua també arribarà als punts de venda de Mercadona en territori català.
La de Virgen del Camino és una de les quatre plantes embotelladores que el Grup Font Agudes té a l'Estat. Des d'elles, gestiona els recursos de cinc deus: la de Font Agudes (Arbúcies), la d'Aguadoy (Toledo), les de Font des Teix i Font S'Aritja (Mallorca)i la de Virgen del Camino. En total, més de 20.600 m² d'instal·lacions i un equip de 148 persones, que arribarà a les 160 aquest any. Al 2012 l'aigua embotellada va ser de 336 milions de litres, i es preveu que al 2013 s'arribi als 380 milions de litres. Subministra a un total de 866 botigues de Mercadona arreu de Catalunya, Madrid, Castella-la Manxa, Andalusia, Illes Balears, Castella i Lleó, Galícia i Cantàbria. De fet, el 90% de les vendes del Grup Font Agudes són a Mercadona, la resta són clients que el grup ja tenia abans de convertir-se en proveïdor exclusiu de Mercadona, com ara Condis o Eroski a Mallorca.
DEUS DE PROXIMITAT
Per fer possible aquest creixement, el Grup Font Agudes té un model propi. “És l'estratègia de les deus de proximitat”, explica Deulofeu. Aquest pla implica que les deus del grup estan molt a prop dels centres logístics de Mercadona. Això minimitza les despeses de transport, una optimització dels costos que incideix de manera clara en el preu final del producte i minimitza l'impacte mediambiental perquè redueix el CO2 generat pel transport a llarga distància. “Per ser un producte recomanat Mercadona, no podíem anar transportant litres d'aigua. Més de 200 quilòmetres és perdre diners amb el transport”, afirma el president del grup. Jordi Deulofeu explica com la crisi ha canviat els hàbits de consum: “Abans la compra d'aigua de marca blanca era un 15%. Ara, el producte recomanat de qualsevol supermercat és el producte estrella i, en el cas de l'aigua, ha passat al 40% i nosaltres estem participant d'aquest creixement.” Això requereix, afegeix, un esforç constant i la innovació. “Estem molt focalitzats a garantir la seguretat alimentària i la qualitat. No podem tenir queixes.” En aquest sentit, l'empresa segueix un exhaustiu programa de seguretat alimentària, de manera que l'activitat de l'envasat d'aigües naturals se centra a garantir la intervenció mínima en el producte. Es tracta d'un producte natural que s'ha de monitoritzar per garantir la salubritat i les òptimes condicions de les seves propietats.
Amb tot, l'empresa també fa una aposta per la innovació, treballant noves fórmules per millorar els envasos dels seus productes per adaptar-se a les necessitats del consumidor i amb la voluntat de reduir despeses. Així, preveu treure al juny que ve al mercat un nou envàs, l'ampolla d'aigua petita amb tap de biberó, que només es comercialitzarà al Mercadona. “Serà un producte innovador a molt bon preu”, afegia Deulofeu.
A banda de les aigües, el Grup Font Agudes comença a introduir-se amb força en el sector dels refrescos i, de moment, fa la gasosa d'Hacendado –marca blanca de Mercadona- i la tònica.
El proveïdor zero
Explica Deulofeu que amb Mercadona treballen per crear la figura del proveïdor zero, és a dir, per exemple, que “el senyor que fa els taps i les etiquetes estigui a prop de casa, que li puguem explicar molt bé el projecte i dir-li que el necessitem a ell per tenir un creixement constant i que això li suposa que, automàticament, passa a facturar un 100% més”. El president del grup aposta per potenciar els proveïdors catalans i es mostra convençut que, “amb el temps, trobarem proveïdors que faran inversions per a nosaltres”, de la mateixa manera que ells ho fan per Mercadona.
El Grup Font Agudes, quarta embotelladora d'aigua de l'Estat