Eines

Mikah de Waart

Coach

“El 90% de les persones treballem a mig gas i ho neguem”

Independentment de la cultura que tenim tothom busca la
felicitat
Com a empresa has de seure i reflexionar, perquè si no t'ensorres
Si no estàs convençut del canvi és quan comença l'autosabotatge
L'ésser humà només es mou quan sent dolor o quan tendeix cap al plaer

Vostè ha dit que el que motiva i el que desmotiva les persones és el mateix siguis on siguis. Totes les persones funcionem igual?
Independentment de la cultura tots busquem la felicitat, el que passa és que
poc a poc anem assumint problemes, anem baixant els nostres estàndards i deixant de banda els somnis, i amb ells perdem energia, i ens quedem atrapats en una rutina que quan t'hi acostumes et costa sortir-ne tot i que no t'aporta felicitat.
És l'immobilisme el que condueix al fracàs?
Sí, perquè equivocadament es creu que no canviant res es troba la seguretat. Tothom ho fa, però potser econòmicament ja no ens serveix perquè el temps ha canviat.
Amb el panorama econòmic que hi ha, l'empresa ja en té prou de resoldre el seu dia a dia?
Si no es para a reflexionar pot ser que acabi en la fallida. Seria interessant saber com funcionen les empreses més eficients. Molts cops som nosaltres els qui ens posen els frens. El 90% de la gent anem a mig gas, a la feina i a la vida personal. És una pràctica molt estesa en les empreses, tots treballem així, també ho fan els nostres caps, però no ho volem reconèixer. Hi ha potencial per desenvolupar-nos.
De quina manera ens hem podem sortir si estem immersos en un cercle viciós?
Primer ens hem d'adonar que hem de canviar alguna cosa, que sempre és el que més costa. És un tema molt humà. I ocorre el mateix a l'empresa. Si sempre funciones amb deu clients, dels quals depèn el 90% de la facturació, si un d'ells cau tens un greu problema, però fins que no el perds no fas res per evitar-ho. Has de seure i analitzar quins són els factors clau del teu negoci i quina estratègia cal per obrir la cartera de clients i les accions que es poden iniciar. El curiós és que definir el pla estratègic totes les empreses ho saben fer, però en canvi executar-lo és el que costa molt.
Per què?
Doncs perquè em puc plantejar reptes però si no estic completament convençut aleshores comença l'autosabotatge. És difícil canviar conductes, perquè el 90% de la teva manera d'actuar ho fas des del subconscient, per les teves pors, pels teus costums... Tenim una capacitat d'acció en funció del nostre interior, només fas canvis quan fas un pas més enllà en el teu interior, quan superes els patrons.
De quina manera trenques amb aquests patrons?
Has de ser capaç de veure on ets ara, quins són els desavantatges de seguir en la mateixa línia i afegir-hi dolor.
Com?
L'ésser humà només ens movem quan sentim dolor o per dirigir-nos cap al plaer. És la manera de generar un efecte. Si avui menjo dues pizzes no tinc un efecte, però si en menjo dues cada dia, em puc imaginar com estaré d'aquí a deu anys. El dolor ha de ser suficient per adonar-me que alguna cosa ha de canviar, que sóc jo el qui l'ha de canviar i ara. Quan arribem a aquest punt és quan comença el moviment.
Com fas reaccionar un aturat de llarga durada amb unes perspectives de sortida negres?
Fa un parell de setmanes vaig fer un seminari de dues hores a Infojobs amb uns centenars de persones, sota el títol Ocúpate. Ja he rebut 40 correus electrònics de gent que després d'aquella xerrada han trobat feina. Un cop saps com utilitzar el 100% del teu potencial i la teva confiança, trenques les barreres que et limiten.
És més fàcil canviar quan les coses van malament?
Només la gent que realment té ganes de canviar alguna cosa és la que es forma per millorar, són els que no esperen que Rajoy faci alguna cosa, sinó que la fan ells. Un cop es té aquesta consciència és quan utilitzem eines per al canvi.
Després d'un ERO les empreses passen per baixades de productivitat elevades i desànim, quina recepta dóna?
No hi ha cap pastilla però després d'un procés d'aquests el qui es queda ha de saber que si fas el mínim, per si després no van les coses, no només afectarà l'empresa sinó la felicitat de les persones. Si vas a mig gas no ajudes ningú, ni a tu mateix. L'únic que pots desenvolupar són les habilitats per enfrontar-se a adversitats. Hi ha gent que s'amarga i es dedica a queixar-se permanentment, i tenen raó però no els ajuda, al final s'ensorren.
incitador de la motivació

Arribar al cor de la gent

Quan tenia trenta anys Mikah de Waart dirigia una empresa de 100 persones a Holanda. Després de dirigir algunes operacions empresarials d'èxit va tenir una conversa reveladora amb el seu cap; es va adonar que no volia ser com ell i va decidir deixar-ho tot i dedicar-se al que més li agradava: arribar al cor de la gent. Va començar a fer seminaris per a particulars, gent que volia iniciar un canvi en la vida. Va deixar de preocupar-se de com millorar el marge brut, per preocupar-se per algú que havia de decidir si volia seguir amb vida o no. Ha fet seminaris amb tècniques de management i saviesa oriental per tot el món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.