JOAN MARIA AMAT
AUTOR DEL LLIBRE ‘CONTROL 2.0'
“Quan hi ha incertesa és millor deixar-se portar per la intuïció”
El nou paradigma del món del treball ja no és el control sinó el compromís
Sovint es critica que els empresaris catalans es deixen portar per la intuïció a l'hora de prendre decisions. Això és sempre dolent?
Certament la intuïció té mala premsa, però en entorns complexos com l'actual jo penso que l'olfacte cobra una importància superior. El problema és que tothom pensa que té una intuïció afinada, i no sempre és així. La intuïció és quelcom que se sustenta sobre un coneixement d'un mateix. Però quan es navega en aigües turbulentes més que moltes eines de gestió l'important és tenir una bona intuïció i deixar-se portar quan s'ha de prendre una decisió.
La intuïció obliga a una forma de gestionar molt centrada en el curt termini?
No té per què ser així. Però és veritat que en els darrers anys moltes de les decisions empresarials han estat basades en el curt termini. Hem de canviar aquest paradigma i pensar més en termes de sostenibilitat. La sostenibilitat, que sovint s'associa a la conservació i la natura, per a mi també es pot portar al terreny de les relacions laborals o personals. El futur no estarà en l'aïllament sinó en l'actitud col·laborativa i en el compromís. I tinc dubtes que això lligui prou bé amb la nostra forma de ser.
Per què?
En fa l'efecte que aquí hi ha molta gent que la seva principal motivació és si li toca la loteria. Per tant auguro temps difícils.
Què és el control 2.0?
Fins ara el que ha existit és una visió quantitativa del treball. La feina és valorava en funció de les hores invertides. Això s'ha acabat i en un futur el nostre treball es mesurarà en altres paràmetres, com són la nostra capacitat de col·laborar i treballar en equip o en el nostre compromís. És l'estil que ha imprès la generació que actualment està en el poder. El sistema capitalista alterna etapes de canvis i creixement. Aquestes etapes coincideixen amb la incorporació d'una nova generació que hi roman uns trenta anys.
I els nous qüestionen el que han fet els precedents.
Sí, la forma que tenen els joves que arriben de consolidar la seva hegemonia és criticar les formes de fer i denunciar la caducitat del model anterior.
I en aquestes estem en aquests moments?
Sí. Grans multinacionals com Google, Merk o Sanofi estan obrint camí d'aquesta manera. Els líders d'aquesta generació aprofiten un entorn d'una elevada incertesa per proposar i provar les opcions que consideren més encertades.
I quin és el paper de les pimes?
És difícil generalitzar. Pime és tant un professional molt ben preparat que desenvolupa una activitat molt internacionalitzada com un petit negoci molt localitzat que no podria competir més enllà del seu àmbit més proper.
Però el compromís o l'esperit col·laboratiu a vegades es donen més en empreses petites.
Els entorns familiars ajuden i fomenten aquest tipus d'actitud. Investigacions realitzades als Estats Units entre multinacionals han posat de relleu que en un 70% dels casos, els treballadors més compromesos i que millor es troben a la feina, pertanyen a empreses familiars.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.