La banca mòbil incorpora la possibilitat de cobrar amb targeta
Un perifèric que estalvia haver de portar a sobre un TPV. El nombre d'usuaris d'internet mòbil ha crescut un 210% en un any
Banc Sabadell acaba de posar al mercat un nou producte que permet convertir els smartphones en terminals punt de venda (TPV) que permeten acceptar el pagament amb targetes de crèdit en qualsevol lloc. Segons Albert Figueras, director de Mitjans de Pagament i Finançament al Consum, “es tracta d'una possibilitat especialment interessant per a empreses i professionals que es desplacen freqüentment i necessiten oferir gestió de pagaments in situ, però que prefereixen estalviar-se les molèsties que suposa haver de portar a sobre, constantment, un TPV mòbil”. El sistema -en principi disponible per a iPhone, i que properament entrarà en servei amb els altres sistemes operatius- es compon d'una aplicació mòbil, totalment gratuïta, i d'un perifèric fabricat per Ingenico i accepta totes les formes de pagament: EMV Chip, banda magnètica, i fins i tot pagament contactless (sense contacte).
Per Figueras, “el fet d'integrar el TPV al telèfon mòbil comporta, a més d'una disminució de costos, diversos avantatges afegits, com ara la possibilitat de disposar en un sol dispositiu del TPV i BS Mòbil per gestionar el seu negoci, així com altres aplicacions mòbils que hagin pogut instal·lar”. La disminució de costos -no es cobren comissions fixes i només es paga comissió per les operacions que s'accepten- i no haver de carregar un TPV voluminós també són els avantatges que ven el grup Santander, que té a disposició dels seus clients el sistema iZettle, amb una aplicació gratuïta i un lector de targetes que converteix l'smartphone o la tauleta en un TPV.
Les entitats financeres sempre estan a l'última en tecnologia que evita haver de fer operacions cara a cara amb la clientela. Primer van ser els caixers automàtics, després la banca per internet i, ara, la banca mòbil. Una opció, aquesta darrera, avalada per la requesta que tenen els telèfons intel·ligents, ja que segons l'informe La Societat de la Informació a Espanya 2012 de Telefónica l'any passat tenien un smartphone el 63% dels usuaris de mòbil a Espanya. Els espanyols són els usuaris de mòbils que més smartphones tenen de tot Europa (el 63%) i el 43% es connecten a internet a través del telèfon mòbil, amb un augment del 210% en un any. Segons la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT), al 2012 hi va haver 22,4 milions de línies associades a telèfons mòbils des de les quals es va realitzar alguna connexió activa a internet.
Amb aquest nou producte, Banc Sabadell afegeix una nova funcionalitat als usuaris del seu servei de banca mòbil, que ja disposen de solucions com Instant Check (que permet ingressar xecs en el compte bancari fent-los tan sols una foto) o Instant Money, que fa possible retirar efectiu de qualsevol caixer automàtic de l'entitat amb un telèfon mòbil o fins i tot enviar diners de mòbil a mòbil.
L'èxit de la banca mòbil es veu amb les últimes dades de La Caixa -reconeguda com el banc més innovador del món pels Global Banking Innovation Awards, un guardó al qual aspiraven 200 bancs de 40 països-, que en el primer trimestre de 2013 tenia tres milions de clients de banca mòbil, amb un augment interanual del 30%, i aquest és el segon canal més utilitzat pels seus clients, al darrere de la banca online i amb més operacions que als caixers automàtics. La xifra de tres milions d'usuaris inclou tant els clients d'alertes mòbils com els que utilitzen el telèfon per realitzar consultes i operacions. Aquest segon grup d'usuaris és el que registra els majors índexs de creixement: el nombre de clients que operen cada mes a través del mòbil és d'1,2 milions, amb un creixement del 73% anual. Les principals operacions són consulta de saldo, de targeta, transferències i consulta de rebuts. El 30% dels clients que operen amb el mòbil realitzen moviments de fons.
La Caixa és l'única entitat financera del món que disposa d'una botiga d'aplicacions pròpia, CaixaMóvil Store, amb més de 40 apps diferents, totes gratuïtes i adaptades als diferents sistemes operatius mòbils i ha estat també la primera entitat financera espanyola a oferir als seus clients el sistema de pagaments sense contacte, disponible a través de targetes o de mòbils dotats amb el xip NFC.
Increment afavorit per les tarifes planes
Segons dades de ComScore, a Espanya la base d'usuaris de banca mòbil va créixer entre 2011 i 2012 un 113%, fins a 6 milions d'usuaris, i el 2,7% dels espanyols utilitzaven el seu telèfon per fer una compra. Altres fonts, com l'estudi Mobile Commerce realitzat per MMA i Lightspeed Research el febrer de l'any passat, situen en un 30% el percentatge dels usuaris espanyols de mòbils que han realitzat algun tipus de compra des del telèfon.
L'augment de l'ús del mòbil per connectar-se a internet ha estat facilitat per la difusió de les tarifes planes. Segons la CMT, els operadors mòbils van declarar l'any passat que 17 milions de línies mòbils estaven vinculades a una tarifa plana o semiplana de dades. 8,9 milions (el 52%) corresponien a tarifes que empaquetaven el servei de banda ampla mòbil amb altres serveis de telecomunicacions, en la seva majoria el de veu. La comercialització conjunta dels serveis de veu i dades s'inspira en les ofertes dobles existents en els serveis sobre xarxes fixes, i l'any passat van aparèixer els empaquetaments que combinen serveis de veu i banda ampla tant per a xarxes fixes com per a mòbils. El desembre hi havia 1,2 milions de paquets amb aquestes característiques.