L'art de representar interessos
El lobbisme és un procés planificat de comunicació dissenyat per intervenir sobre una decisió pública amb l'objectiu de crear un clima d'opinió favorable als interessos representats. Els encarregats de realitzar-lo són els lobbies -despatx d'advocats o agències de relacions públiques que defensen interessos particulars- o el departament de relacions institucionals de les mateixes empreses.
El lobbisme deriva de la paraula anglosaxona lobby, que significa literalment vestíbul o sala d'espera. L'origen del lobbisme se situa a l'Hotel Willard; un edifici elegant i car prop de la Casa Blanca i el Capitoli on el president dels Estats Units Ulysses Grant es retirava per prendre una copa de conyac i relaxar-se després d'una jornada intensa. Però no sempre ho aconseguia perquè la gent, assabentada de l'hàbit del president, s'arribava fins al bar de lobby de l'hotel per demanar-li favors.
Centenars d'anys més tard, el lobbisme s'ha convertit en una acció molt estesa en aquelles empreses, patronals, sindicats o associacions socials que tenen el propòsit d'establir relacions de confiança amb un stakeholder important: els poders públics (executiu i legislatiu). Per posar un exemple, a Brussel·les hi ha 30.000 lobbistes i s'estima que el 70% d'aquests representen interessos industrials. Aquesta xifra no ens ha de sorprendre si tenim en compte que en competències com ara les ambientals més del 60% de la nostra legislació té l'origen en normes comunitàries.
A causa de l'opacitat amb què operen a l'Estat espanyol, no es tenen dades rigoroses de l'activitat dels lobbies; tot i que alguns estudiosos estimen en 100 milions d'euros la facturació de tot el sector a Espanya (un 3% del que es factura als Estats Units). En aquest sentit, la influència dels lobbistes va en augment; per això, tant el Congrés espanyol com el Parlament de Catalunya han anunciat la creació d'un registre de lobbies semblant al que existeix al Parlament Europeu.
INTERESSOS OBSCURS.
No obstant això, les principals consultories de relacions públiques ofereixen serveis de relacions institucionals (public affairs) que, entre altres objectius, volen contribuir a canviar agendes globals, modificar actituds, forjar imatges i estendre la influència d'organització i idees; tal com ho descriu la consultoria Weber-Shandwick.
El lobbisme o la representació d'interessos s'ha convertit en una eina molt recurrent en el marc de la política de comunicació corporativa de les institucions o empreses que s'adrecen als poders públics. Segons el lobbista francès Bernard Le Grelle, aquesta pràctica interdisciplinària es compon d'un 20% de dret, 20% de política, 20% d'economia, 20% de diplomàcia i 20% de comunicació.
LA FRASE DE KENNEDY.
En un context pròxim de futura regulació del sector, el lobbisme èticament exercit ofereix un ampli ventall de possibilitats per a les empreses. Ja se sap: qui té força, aixeca pes.