Eines

Fer-se responsable de prevenir el blanqueig

La promulgació del reglament de la llei 10/2010 sobre prevenció de blanqueig de diners busca que els empresaris siguin més responsables en la detecció d'irregularitats

En determinats cercles d'interès es considera la llei “anticomercial”
És fonamental que qui fa prevenció sàpiga que si s'equivoca no serà represaliat

La lluita contra el blanqueig de diners es troba en un moment decisiu, amb la redacció del reglament de la Llei 10/2010 de Prevenció de Blanqueig de Capitals, un cos normatiu que desenvolupa directives comunitàries i que, si bé ha estat lloat pel fet d'aportar novetats interessants, com ara distingir entre subjectes obligats pel límit quantitatiu del personal i de facturació, no s'ha deslliurat de la crítica dels experts, que consideren que no fila prou prim a l'hora de caracteritzar les particularitats de cada sector d'activitat i dels establiments.

L'actual llei defineix, d'una banda, un primer bloc de vint-i-tres subjectes obligats, en el camp de les finances -bancs, asseguradores, fons d'inversions, entitats de pagament i altres- i un segon bloc d'altres sectors que també poden veure's atrapats en xarxes de blanqueig, com ara despatxos d'advocats, notaries, assessories, joieries, antiguitats, casinos i articles de luxe, entre altres. En opinió de Francesc Bonatti, soci fundador de Bonatti Defensa Penal i integrant de l'Institut d'Experts en Prevenció de Blanqueig de Capitals i Finançament del Terrorisme (Inblac), el reglament “hauria de preveure mecanismes per a petits negocis i comerços, trobem que es marca una ratlla a tots igual, amb la qual cosa els mecanismes són simples per als grans, i no tant per als petits”. Els experts d'Inblac consideren que la llei coixeja especialment en aquest segon bloc no financer, on creuen que no s'ha treballat prou sobre els supòsits de cada sector.

ORIENTAT AL RISC.

Des del Sepblac, la seva responsable, Raquel Cabeza, veritable autora del projecte de reglament, considera que “la intenció del legislador ha estat buscar un sistema més flexible, que ofereixi un mínim denominador comú per als subjectes obligats i els concedeixi un cert grau de flexibilitat per regular-se en funció de la grandària i i el sector”. Posa l'èmfasi en l'article 30 de l'esmentat reglament, per dir que “en un sistema orientat al risc, només a través d'una profunda reflexió interna del subjecte obligat es podran estructurar tots els procediments de prevenció necessaris per construir un sistema sòlid de diligència deguda amb el client”.

DIVERSES OBLIGACIONS.

La llei encomana als sectors afectats unes quantes obligacions. En primer lloc, identificar clarament el client amb qui ha de fer el negoci. Tot seguit, si aquella persona vol fundar una empresa, comprovar que n'és el titular, i si ho és una altra, identificar-la. Així mateix, cal comprovar que allò que explica té a veure amb el que fa, quin és el propòsit real del seu negoci. Finalment, i molt important, cal fer un seguiment de com evolucionen els interessos empresarials del client, mentre duri el vincle que s'ha establert. Com explica gràficament el representant d'Inblac, entitat creada per oferir assessorament a les empreses afectades, “si una gestoria té com a client una petita societat d'exportació i importació, amb una facturació ad hoc a la seva grandària, si de cop experimenta un pic de facturació, convé desconfiar”. Bonatti estima que, dins de la filosofia de sistema orientat al risc, és important que les empreses no tinguin por d'equivocar-se en les gestions que la llei els demana per prevenir el blanqueig: “És fonamental que hi hagi un clima de confiança entre autoritats i les empreses obligades a fer prevenció, que han de saber que si s'equivoquen, no seran represaliades.”

La llei obliga els establiments assenyalats “a fer un mateix l'esforç de no ser utilitzat, a ser responsable”. Un cop s'ha detectat alguna irregularitat, l'empresa ha d'acudir al Servei Executiu de la Comissió de Prevenció del Blanqueig de Capitals i Infraccions Monetàries (Sepblac), ens que depèn del Ministeri d'Economia i Competitivitat, que fa el seguiment i, si escau, deriva el cas al jutge.

Un dels valors més lloats de la llei 10/2010 és que insta el subjecte obligat a fer un examen especial d'una operació dubtosa abans de reportar-la a les autoritats, amb la qual cosa s'evita un devessall d'informes que col·lapsarien de facto la tasca d'anàlisi.

La llei pren transcendència perquè estem a pocs mesos de la publicació de l'informe sobre Espanya del Grup d'Acció Financera sobre blanqueig de diners (GAFI), organisme de caràcter internacional creat pel G-7, que pot fer advertiments sobre la necessitat que s'impulsi el zel per fer prevenció, a una cruïlla estratègica per al blanqueig com Espanya, on les xarxes aprofiten les oportunitats de rentat a sectors com el turisme o l'immobiliari i tenen a la vora paradisos fiscals com Gibraltar. Val a dir que aquesta legislació en determinats àmbits provoca un cert debat. Així, en alguns cercles d'advocats, notaries, galeries d'art o entitats financeres no s'han estat de considerar que és una llei anticomercial, que desincentiva certs negocis, ara que el país està en crisi. Fa pocs dies, a Màlaga, un reputat advocat es queixava en un article periodístic que la llei 2010/10 estava provocant que moltes inversions se n'anessin de Marbella a llocs com Malta o Mònaco.

El cert és que el GAFI vol rigor a Espanya, i entre els seus advertiments hi ha que, ara que casos de corrupció com el de l'extresorer del PP Luis Bárcenas preocupen la ciutadania, cal regular adequadament els casos de polítics que poden ser baules en xarxes de blanqueig, els PEP (personalitats polítiques exposades, en la sigla en anglès). Aquest ens internacional tampoc no veu amb bons ulls una altra de les nostres particularitats, la proliferació de bitllets de 500 euros al nostre mercat (fins a 50.000 milions emesos, segons el GAFI).

L'informe, que es promulgarà dins del primer trimestre del 2014, pot pouar en altres mancances de la nostra política de prevenció del blanqueig, i per això els experts consideren que enllestir el reglament abans pot mitigar l'impacte d'aquest document d'avaluació.

Bancs, entitats de pagament i notaries

Si fem una llambregada a la memòria del Sepblac del 2012, veurem que les comunicacions a aquest organisme d'afers que ofereixen indicis de blanqueig, les va liderar, dins del bloc d'entitats del món financer, el sector de bancs i caixes, amb 2.005 comunicacions, seguit per les entitats de pagament (432) i en un tercer lloc, les cooperatives de crèdit (128). A l'altra banda, tenim al capdamunt de la classificació els notaris, amb 182 comunicacions, seguit pels registradors de la propietat i mercantils (129); transport professional de fons (73); advocats (25) i joieries. Sumant tots els epígrafs dels dos blocs, hi va haver 3.058 comunicacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.