Ser al lloc adequat en el moment oportú
Comerços i negocis no aprofiten les eines, fins i tot gratuïtes, que permeten millorar la seva visibilitat a internet pels casos en què l'usuari busca un determinat servei o producte
En temps pretecnològics, quan s'estava de ruta per territoris desconeguts i calia trobar un restaurant on poder menjar bé, hi havia qui avaluava la solvència gastronòmica d'un establiment en funció de la quantitat de camions que hi havia aparcats a la porta. També es donava com a vàlida l'opció d'acostar-se a algun oriünd de la zona i demanar-li referències però, en aquest cas, les indicacions podien ser acollides amb certes reserves a causa de la possibilitat que la recomanació estigués influenciada per algun tipus de vincle familiar o amistós.
Google ha trencat amb les velles pràctiques i ha esdevingut la principal font de consulta davant de qualsevol dubte o dilema. El cercador canalitza tres mil milions de preguntes cada dia i, a part d'intentar donar les respostes més acurades, aprofita aquest trànsit descomunal per presentar-se com a trampolí per als negocis. En aquest sentit, Google promociona el seu servei Business Places garantint a les empreses que s'hi inscriuen una optimització de la seva visibilitat a internet.
LA MIDA NO ÉS IMPORTANT.
I és que el que fa el sistema és geolocalitzar l'establiment i mostrar-lo com a referència en el mapa quan detecta una consulta que hi té relació, sense regir-se per si l'establiment té presència pròpia a la xarxa.
Google manté que el tràmit d'inscripció és senzill (especifica que en qüestió de minuts queda resolt) i només demana unes quantes dades per verificar que, certament, el negoci existeix i que qui prova de cursar la inscripció n'és el titular. Llavors, el negoci passarà a aparèixer en la pàgina de resultats (i geolocalitzat en el mapa de Google Maps) cada cop que es faci una cerca relacionada amb aquella activitat de negoci en aquell territori concret (per exemple, taller mecànic a Figueres, restaurant italià a passeig de Gràcia, peixateria al Serrallo o agrobotiga a Lleida).
Per ajudar a identificar quina és l'activitat concreta del negoci que s'indexa, Business Places dóna la possibilitat d'adjuntar fotografies o vídeos del producte o servei que s'hi ofereix i, de la mateixa manera, anar renovant les dades o la informació susceptible de ser interessant per al client (per exemple, detallar quin és el menú diari en el cas d'un bar o restaurant, i informar de possibles ofertes, vals de descompte o promocions en cas d'un establiment comercial). Google manté que l'objectiu a perseguir és que l'usuari que fa una cerca pugui trobar “la informació que necessita de manera ràpida i simple”.
NO ARRELA.
Jose Comerma, mànager de la consultoria tecnològica Roca Salvatella, apunta que es fa difícil entendre per què les empreses no utilitzen més aquesta eina: “És una funcionalitat poc explotada, potser perquè és un servei recent. Es treballa molt per posicionar la web però no per posicionar la ubicació física de les empreses.” Comerma no té dubtes que “per a determinats establiments és crucial tenir presència a Google Maps perquè cada vegada es fan més cerques d'urgència des del telèfon. Busques un restaurant on poder menjar, una bugaderia, una floristeria o el que sigui que necessites en aquell moment i que sigui a prop del lloc concret on et trobes.” A més, destaca com a positiu que doni l'opció de llegir la crítica o els comentaris que han fet altres usuaris que han estat al lloc. Sobre la possibilitat que empreses o negocis rebutgin fer ús del Business Places per no donar més dades a Google, Comerma apunta que “no té gaire sentit perquè Google ja té totes les teves dades”.