Vestir a mida i per internet
Blackpier, creada fa dos anys per tres joves lleidatans, creix i s'internacionalitza
Blackpier comença a ser una marca coneguda pels homes que usen americana i pantaló com a uniforme habitual. Es tracta d'una jove empresa creada per tres lleidatans que ven vestits a mida per internet. La fórmula ha començat a funcionar sobretot aquest any després d'un 2012 d'arrencada i creixement. Ara, Blackpier s'amplia més i s'internacionalitza, segons explica Robert Cabrera, un dels socis de la societat.
A més de Cabrera, l'empresa té a Lleida Sergio Luaces, els dos informàtics de formació i la confecció dels encàrrecs, que es fa a Xangai, està supervisada per un altre soci fundador, Joel Joli. En una segona fase van incorporar Damià Castells, com a responsable de màrqueting.
L'èxit de la singular iniciativa els va portar a entrar en contacte amb Mola, la societat inversora i acceleradora de nous projectes empresarials, que els ha injectat 70.000 euros, diners invertits a millorar la web, la promoció internacional i entrar als mercats de Gran Bretanya, França, Itàlia, Rússia i Alemanya.
Blackpier funciona d'una manera senzilla, ja que seguint un simple tutorial permet al client prendre les seves pròpies mides, escollir teixit, color i model, i pagar l'encàrrec. En només 15 dies es rep a casa el vestit a mida. Aquestes peces de roba de qualitat es fabriquen i cusen en uns tallers de Xangai. I el que va començar amb uns pocs vestits ara és un no parar d'encàrrecs, amb desenes i desenes mensuals.
Robert Cabrera explicava que “ens va costar arrencar, tant pel disseny de la web i el tutorial com pel fet de crear del no-res el centre de producció de la Xina”. Aquest soci de Blackpier afegia que “no es tracta de contractar tallers amb molta mà d'obra i comprar centenars de vestits a bon preu, sinó que els taylors els fan a mida, personalitzats i de forma unitària”.
Aquestes peces de roba tenen un cost d'uns 200 euros, quan fer-los fer aquí surten per més de 600. La diferència, tot i el transport, és en el cost de mà d'obra.
El projecte comença a funcionar a tot drap, expliquen satisfets aquests joves, cap dels quals no supera els 30 anys. I ja han iniciat una ofensiva per internet i a les xarxes per tal d'arribar a més mercats i captar nous clients. També estan cofois per registrar una taxa de repetició de clients superior al 50%, és a dir, que la feina i la fidelització comencen també a donar fruits.
La idea sorgeix cap al 2011 i després de gairebé un any de preparatius i tests informàtics a Lleida i de contactes amb els tallers de sastreria de Xangai, al 2012 es llança el producte. Obtenen en un principi el suport del Centre Europeu d'Empreses i Innovació (CEEI) de la Diputació de Lleida, on encara hi tenen la seu social.
Robert Cabrera recordava que han dissenyat un sistema pel qual un mateix sense problemes es pot prendre onze mesures diferents i així “hi ha molt poc marge d'error a l'hora de fer l'encàrrec”. Tot i això, també tenen previst un sistema de devolució davant qualsevol error.
Blackpier va començar venent en línia americanes, pantalons i camises. Ara hi sumen armilles, corbates, corbatins i mocadors. Fa poques setmanes que han tret els primers models per a casaments i esmòquings. També han ampliat amb la confecció de pantalons curts.
I encara més, treuen al mercat els seus primers models de col·lecció pròpia i marca Blackpier. Els dissenys també sorgeixen del centre de producció de la Xina, un lloc on en un futur no gaire llunyà esperen disposar del seu propi taller per no haver de dependre de tercers, segons expliquen Robert Cabrera i Sergio Luaces. No obstant això, són prudents i asseguren que cal anar poc a poc i primer consolidar el que ja funciona. Luaces afegia que “fem sastreria moderna, a la moda i a mida, i l'oferim més barata”.
Si tot segueix igual, esperen tancar aquest exercici triplicant la facturació de 2012, és a dir, passant d'uns 25.000 a més de 75.000 euros.
El nou repte també passa per oferir a tallers tèxtils i botigues d'arranjaments de roba un servei per oferir vestits i complements d'home a mida mitjançant la infraestructura de Blackpier, però en botiga física, sota la marca pròpia del comerciant i sense cap inversió prèvia. És un projecte innovador per fer créixer més la iniciativa emprenedora d'aquests joves lleidatans.