Corea del Sud es fa gran i vol bellesa i salut
Tot i no generar tanta atenció com Xina o Índia, l'economia d'aquest país asiàtic viu un moment dolç i representa un mercat potencial en àmbits com la sanitat i els cosmètics
Quan es parla de la puixança i emergència econòmica d'Àsia, la mirada es posa bàsicament sobre la Xina i l'Índia. Poques vegades es redirigeix cap a països com ara Corea del Sud. Però aquest estat, tot i ser un desconegut per a moltes empreses catalanes, és un dels assenyalats per Goldman & Sachs com a un país en creixement. Mentre moltes economies mundials tanquen l'any pràcticament planes, s'espera que la sud-coreana ho faci amb un 3% de creixement.
En el llistat de factors positius, a les bones perspectives del país se suma l'acord de lliure comerç amb la UE, en vigor des de 2011 i que remou pràcticament tots els aranzels així com altres barreres no aranzelàries. Durant el primer any de vigència de l'acord, les exportacions de països comunitaris van augmentar un 14,8%, mentre que les importacions sud-coreanes van retrocedir un 11,5%.
Aquests factors, entre altres, converteixen Corea del Sud en un mercat potencial per a les empreses catalanes. Així ho creu el director de l'oficina d'ACCIÓ a Seül, Josep Maria Coll. I així ho va explicar a un grup d'empresaris i emprenedors que van assistir a una jornada organitzada conjuntament per ACCIÓ i Biotec i que va tenir lloc a Barcelona. Segons Coll, Corea representa una oportunitat pel seu elevat grau de desenvolupament econòmic i comercial i ho és, sobretot, per a sectors d'alt valor afegit, aquells en què l'Estat focalitza els seus esforços. Coll afirma que hi ha hagut un important esforç inversor, sobretot públic, en recerca i desenvolupament. A més, destaca que hi ha una forta imbricació entre centres de recerca i empreses, i que la investigació s'acaba aplicant a la indústria.
Tendències.
A més, hi ha tendències econòmiques i socials que reforcen la tesi que Corea del Sud és un mercat emergent per a la indústria biotecnològica. En primer lloc, s'ha produït en els darrers anys un envelliment de la població per l'augment de l'esperança de vida. Aquest fet ha generat una demanda relacionada amb la sanitat que no ha estat suficientment satisfeta per la indústria local. De fet, s'importen un 60% dels béns i serveis en aquest àmbit. A més, Corea del Sud s'ha convertit en una destinació de turisme sanitari i són molts els ciutadans de països veïns que hi acudeixen buscant qualitat a preus raonables -especialment en cirurgia estètica–. Per això, segons Coll, hi estan proliferant els centres hospitalaris i mèdics.
També ha augmentat l'interès per productes que ajuden a combatre l'estrès, així com els de bellesa. Coll explica que la sud-coreana és una cultura que dóna molta importància a la imatge i que la gent es preocupa molt pel seu aspecte físic. Per tant, en l'àmbit dels cosmètics, Corea del Sud és un dels mercats amb més potencial -el creixement anual està al voltant del 9%-. Entre tots, el representant d'ACCIÓ en aquest país asiàtic destaca els productes per a la cura de la pell, el maquillatge i els productes per al cabell com els més demandats. És, segons Coll, un mercat “competitiu i dinàmic”, en el qual creixen nínxols específics com el dels productes per a homes i infants.
Dificultats.
Segons Coll, els sud-coreans valoren molt la perseverança. Per això aconsella a les empreses catalanes que no defalleixin al primer intent i que s'esforcin per construir una relació de confiança amb els potencials socis. També donen importància, diu, a la capacitat d'adaptació dels productes i serveis que arriben de fora a les necessitats del país.