Saps escoltar?
El famós divulgador Daniel Goleman ens diu al seu magnífic llibre Focus: desarrollar la atención para alcanzar la excelencia que quant més amunt se situa una persona en l'escala del poder menys tendència té a escoltar els altres i a respondre adequadament les seves preguntes. Un president o un director general, per exemple, triguen molt més temps a contestar inquisicions dels seus col·laboradors que quan les preguntes i respostes tenen lloc entre gent de nivells similars (i més baixos) de responsabilitat. La Universitat de Columbia ha desenvolupat una eina (detecció de la jerarquia social automatitzada) que permet mesurar el temps que algú triga a respondre una pregunta. S'estableix un rati preocupant: a major estatus i poder, menys mirada, menys escolta, menys atenció i més temps (a vegades dies, setmanes, mesos, anys...) emprat a donar una resposta. Dit d'una altra manera: els directius sovint menyspreen qualsevol iniciativa que vingui d'esferes allunyades de la seva petita parcel·la de poder i estatus.
Democràcia.
Però anem al nostre terreny. Una empresa, gran o petita, que vulgui innovar, ha d'escoltar necessàriament la veu dels seus treballadors i també –sobretot- la dels clients. Com diuen els germans Tom i Dave Kelley, fundadors d'IDEO, ens cal una human centered innovation, una innovació centrada en les necessitats i els problemes reals de les persones.
Com s'ha dit tantes vegades, la innovació comença amb el lideratge. Una empresa no innovarà mai si la propietat o la direcció s'hi posen d'esquenes. Però si aquesta propietat no sap escoltar, quin futur espera a la innovació? Com ha dit sàviament Luis Racionero fa pocs dies, a les empreses catalanes encara impera massa l'esperit del capatàs, que simplement dicta als altres el que han de fer i poca cosa més. No necessitem directius capatassos, fan falta dones i homes al front de les organitzacions que entenguin que les millors idees vénen de tot arreu. Que cal escoltar qualsevol persona que cregui que té coses interessants a aportar. I cal fer-ho sistemàticament.
Explotar i explorar.