Gran angular

Marcel·li Morera

President de la Cambra de Comerç i Indústria de Valls

“L'A-27 és una autovia mal pensada des de l'inici i sense connexió amb els polígons”

El comerç ha marxat del nucli antic de Valls perquè no hi viu ningú
Som contraris a l'allargament de la concessió de l'AP-2 i a una A-27 de peatge
Ens han arraconat del sistema ferroviari del Camp perquè els importem un rave
El servei que ofereix l'estació del TAV al Camp de Tarragona és del Tercer Món
El rescat de l'autopista sols entre Lleida i Montblanc ens perjudicaria

Amb 3.500 empre­ses asso­ci­a­des, la demar­cació de la Cam­bra de Comerç de Valls és la comarca de l'Alt Camp. El seu accés a l'auto­pista l'ha dotat d'una eco­no­mia indus­trial, com­posta per grans mul­ti­na­ci­o­nals i peti­tes indústries. Aquesta diver­si­fi­cació l'ha fet supor­tar millor la crisi, segons el seu pre­si­dent. El nivell de des­trucció d'ocu­pació és la mei­tat que al Camp de Tar­ra­gona i a Cata­lu­nya.

L'ober­tura de l'eco­no­mia del Camp de Tar­ra­gona és del 91%, molt supe­rior a la mit­jana cata­lana. Però els dar­rers mesos s'han estan­cat i les impor­ta­ci­ons han cai­gut un 11%. A què ho atri­bu­eix?
És difícil de saber. El ter­cer tri­mes­tre, després de les vacan­ces, sem­pre s'atura. Crec que és con­jun­tu­ral. Però el mer­cat inte­rior està molt mala­ment.
La falta d'inversió en infra­es­truc­tu­res a la regió està fre­nant les expor­ta­ci­ons i les noves inver­si­ons a l'Alt Camp?
No l'afec­ten, però tam­poc con­tri­bu­ei­xen a donar-hi suport. Les empre­ses quasi no ens conei­xien fins que hem inten­tat que, en lloc que tre­ba­llin amb Bar­ce­lona, ho facin aquí. Les siner­gies amb el port de Tar­ra­gona s'han incre­men­tat, però fora de les grans empre­ses, les expor­ta­ci­ons que es fan des d'aquí són peti­tes, però van a molts llocs del món. Anar a ven­dre a l'exte­rior sem­pre ha sor­tit car. Des de les Cam­bres fem esforços i, durant la dar­rera dècada, els qui tenien inqui­e­tud d'expor­tar, han sor­tit. No obs­tant, els mer­cats són cíclics i el resul­tat no és imme­diat. Ara es comen­cen a tenir els resul­tats dels qui van sor­tir a fora el 2007.
La para­lit­zació de la cons­trucció de l'A-27 és un pro­blema per a les empre­ses?
Per a l'Alt Camp, sí. Però el pro­blema d'aquesta auto­via és que està mal pen­sada des de l'inici. Tret del d'Alco­ver, tots els polígons són a l'est de Valls, i l'auto­via la pas­sen per l'oest i sense cap con­nexió directa. Com ani­ran els cami­ons de Puig­pe­lat a aga­far l'auto­via?
També hi ha en joc la mobi­li­tat dels tre­ba­lla­dors i les empre­ses. Són favo­ra­bles que la con­ces­sionària de l'AP-2 pagui el túnel fins a Mont­blanc per aca­bar el pri­mer tram?
Depèn del cost. Si per usar l'auto­via hem de pagar vint anys més l'AP-2 o l'auto­via, mala­ment rai. No estem d'acord ni amb l'allar­ga­ment de la con­cessió ni amb el paga­ment per pas­sar. Qui ho ha de pagar és Foment, el titu­lar de l'obra. I pri­mer, que paguin les expro­pi­a­ci­ons de ter­res, que fa sis anys que els pro­pi­e­ta­ris s'espe­ren. L'única auto­via pre­vista al Camp va amb 7 anys de retard i no l'han fet perquè no han vol­gut, perquè s'han gas­tat en altres coses cen­te­nars de mili­ons... He fet la prova d'anar a Tar­ra­gona per l'únic tram aca­bat -el del Morell- o per l'N-240. Tar­des menys per la car­re­tera.
Aquesta falta de volun­tat política, doncs, és una qüestió sols de l'A-27?
Sols cal mirar les inver­si­ons pro­me­ses anu­al­ment a Cata­lu­nya. En els dar­rers 15 anys, no n'han com­plert cap. L'Estat inclou en els pres­su­pos­tos 6 o 7 mili­ons per a l'auto­via, que després no gasta. Fórem més par­ti­da­ris que, en lloc de fora­dar el túnel de Lilla -que té un cost esgar­rifós i pro­ble­mes d'exe­cució-, des de Valls con­nec­tes­sin amb el Pla de Santa Maria. I allà, amb l'auto­pista AP-2, alli­be­rada de peatge. El que no accep­tem és sols el res­cat entre Lleida i Mont­blanc, perquè ens per­ju­di­ca­ria. Seríem els únics que pagaríem.
Valls és una illa quant a con­nec­ti­vi­tat fer­roviària. Què recla­men?
Per anar a Bar­ce­lona i Lleida, tenim 3 trens dia­ris per cada sen­tit. Tar­ra­gona i altres ciu­tats en tenen 30 o 40, es quei­xen i els fan cas. A nosal­tres, no. Està en perill que tan­quin l'estació. S'estan car­re­gant aquesta línia. Ara, als trens que vénen de Lleida cap a Bar­ce­lona els fan vol­tar 70 quilòmetres més fins a Reus i Tar­ra­gona.
No s'ha recla­mat prou?
Sí. Durant molts anys. Però com que han tan­cat totes les esta­ci­ons dels pobles, amb Valls sol diuen que no tenen prou pas­sat­gers. És el peix que es mos­sega la cua. Des de la Cam­bra, demanàvem estar dins el sis­tema inte­grat del Camp, però com que tenim dues ciu­tats molt impor­tants al vol­tant, els importa un rave Valls. Així de clar. Ens arra­co­nen. Igual que a Mont­blanc.
Vist el resul­tat de l'AVE al Camp, vostès que van defen­sar-ne la ubi­cació actual a Pera­fort, ha estat un encert per por­tar turis­tes i donar mobi­li­tat a les empre­ses?
No. En prin­cipi, estava pen­sada perquè anés al Pla de Santa Maria, però van anar esti­rant fins que la corda no va donar per a més... A sobre, no està comu­ni­cada amb Valls. Fas 500 quilòmetres en una hora i mitja per anar a Madrid, i has d'espe­rar dues hores per fer 11 quilòmetres fins a Valls en autobús. I pagues vint euros d'apar­ca­ment a l'estació dia­ris. El ser­vei és del Ter­cer Món.
L'oferta turística a l'Alt Camp està poc desen­vo­lu­pada, segons un estudi de la mateixa Cam­bra. Què s'hi està fent?
A Valls, es coor­ga­nitza La Calçotada. I política­ment la Ruta del Cis­ter s'ha mort, perquè els tres con­sells comar­cals no tenen recur­sos. Ara, jo en el turisme no hi crec gaire.
El cen­tre antic de Valls s'ha anat des­po­blant de comerç. Com es pot revi­ta­lit­zar?
Les polítiques al nucli antic s'hau­rien de millo­rar, però és difícil. El comerç s'ha des­plaçat fora, perquè no hi viu ningú, i els que hi viuen, no com­pren perquè no tenen diners. Cal­dria reha­bi­li­tar els edi­fi­cis, perquè la majo­ria estan gai­rebé en runes. L'Ajun­ta­ment ha arre­glat els car­rers, però no té diners. A més, la gent vol anar amb el cotxe fins a la porta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.