La cadena Subway tria Catalunya per iniciar l'expansió a l'Estat
La firma de menjar ràpid preveu tenir 60 restaurants oberts al Principat el 2020, 30 dels quals a Barcelona, on ara ja en té 12.
La cadena de menjar ràpid Subway ha convertit Catalunya en el seu principal centre d'expansió i, des de l'any 2013, ha escollit Barcelona per consolidar el seu pla global d'ampliació a l'Estat espanyol on, l'any 2020, preveu haver obert un total de 500 restaurants. Actualment, dels 52 locals que hi ha a l'Estat, la cadena en té 17 a Catalunya, 14 d'ells a la demarcació de Barcelona, com els de Cornellà i l'Hospitalet, mentre que a la capital n'hi ha 12. Els tres restants són a l'aeroport de Girona, a la Jonquera i a Lloret de Mar.
El director d'expansió de Subway a Catalunya, Carlos Ávila, assegura que el pla d'ampliació preveu que al 2020 a Barcelona hi hagi 30 restaurants i 60 al Principat. Pel que fa a l'Estat, dels 52 actuals, el 2015 n'hi haurà 70, i el 2020, els citats 500. En la mateixa data, a Europa s'haurà arribat a més de 7.000 locals.
L'expansió, explica Ávila, es va iniciar el 2005 quan Subway va decidir instaurar l'estructura estàndard d'extensió a través d'agents de desenvolupament. A Catalunya ja hi havia una presència, però no tan organitzada com es desitjava, fins al punt que es va prendre la decisió de tancar un bon nombre dels restaurants que estaven en funcionament perquè, segons el portaveu de la cadena, “no estaven portats com nosaltres volíem”.
La reorganització es va completar, i el 2009 van començar a créixer. Era en plena crisi, però, adverteix Ávila, “això va ser positiu des de dos punts de vista: el més obvi, perquè el mercat va canviar ja que molts consumidors van restringir despeses i Subway podia oferir un producte de qualitat a un preu inferior. D'altra banda, les ciutats, entre elles Barcelona, fins al 2008 vivien una situació immobiliària impossible i aconseguir un local a un preu raonable en una ubicació adequada no era fàcil”, recorda.
Paral·lelament, el fet de ser un negoci de franquícia els feia atractius a possibles emprenedors. La cadena no obre restaurants corporatius, el seu sistema és 100% franquiciat i persones dedicades fins a aquell moment a altres sectors professionals van trobar-hi una alternativa. El sistema Subway es destaca dins el sector de la franquícia perquè implica una inversió relativament baixa en comparació amb altres i la gestió del restaurant és senzilla. Per això, també, tres de cada quatre franquiciats solen repetir amb la marca, recorda Ávila.
Pel que fa a ampliar públic, el portaveu diu que precisament s'han centrat a Barcelona amb l'objectiu de crear un nucli de presència que ajudi a desenvolupar el reconeixement de marca, el qual és encara baix, reconeix: “No estem en mitjans massius en publicitat. Treballem amb un màrqueting més localitzat al voltant de cada restaurant buscant consolidar la facturació i l'èxit de cada un dels franquiciats. Encara hi ha un percentatge de la població que no ha tingut una ‘experiència Subway', però nosaltres això ho veiem com una oportunitat.”
El responsable de Subway té la certesa que aquesta oportunitat donarà fruits basant-se en resultats obtingutsen altres països: “Som la segona franquícia més gran a Europa. Hi ha països, com Gran Bretanya, on tenim més de 1.600 restaurants.” Subway vol ser la cadena amb més franquícies a tots els mercats on és present i això ja és així a Rússia, Gran Bretanya mateix o el Brasil. “El fet que vagis creixent fa que el client augmenti el reconeixement de marca i això permet arribar a més rendibilitat amb un volum de clients inferior al que necessita la competència”, conclou.
Descobrint “l'experiència Subway”
Els productes Subway són una alternativa al menjar ràpid clàssic: cinc tipus de pa, molt diferent del de crosta dura usat aquí, i una gran varietat d'ingredients, amb els quals es poden preparar més de 2 milions de combinacions possibles d'entrepans, sempre davant del consumidor, fet que, segons Ávila, li dóna més frescor: “El client es prepara l'entrepà al seu gust amb el que li ve de gust en aquell moment.” Més de la meitat del menú té menys de 6 grams de greix. La cadena ven cada dia a tot el món més de 8 milions d'entrepans. Ávila compara “l'experiència Subway” amb la d'un restaurant japonès: “El peix és el mateix que el que es consumeix a Catalunya, però cuinat de manera diferent amb tot un altre ritus. El nostre cas és el mateix i només cal descobrir-lo.”