Eines

La Fundació FC Barcelona forma en solidaritat 400 joves catalans

L'entitat amplia el ventall de programes amb Joves Solidaris. S'espera doblar l'activitat internacional durant 2014

“La fundació és l'eina per portar a la pràctica el lema que el Barça és més que un club”

Més de 400 joves cata­lans par­ti­ci­pen en el nou pro­grama de la Fun­dació FC Bar­ce­lona, Joves Soli­da­ris, que per­se­gueix des­per­tar en els ado­les­cents la consciència social. El pro­grama està en la pri­mera fase i els grups de joves, selec­ci­o­nats per cen­tres espor­tius, edu­ca­tius i juve­nils de 40 loca­li­tats, tre­ba­llen amb edu­ca­dors i peda­gogs per dis­se­nyar i con­cep­tu­a­lit­zar pro­jec­tes que bene­fi­cien el seu entorn. A par­tir de l'abril, els 40 pro­jec­tes sor­tits de la ima­gi­nació i del tre­ball de cadas­cun dels 40 grups d'ado­les­cents seran por­tats a la pràctica per ells matei­xos.

L'objec­tiu del pro­grama és sen­si­bi­lit­zar en soli­da­ri­tat cap al seu entorn els joves i, a la vegada, fomen­tar el tre­ball en equip. Com diu el vice­pre­si­dent pri­mer de la fun­dació, Ramon Pont, “es tracta de demos­trar que, amb esforç con­junt, es poden acon­se­guir resul­tats”. Un valor que, segons des­taca el mateix Pont, “encaixa” amb la cul­tura de l'esforç i el tre­ball en equip del pri­mer equip del Barça.

Joves Soli­da­ris és el ter­cer pro­grama de la Fun­dació FC Bar­ce­lona, i s'afe­geix a Barçakids i Fut­bol­net. A aquests s'ha de sumar la cam­pa­nya Som el que Men­gem. Per tant, s'amplia el ven­tall d'acti­vi­tats i també la franja d'edat dels bene­fi­ci­a­ris, ja que en aquest dar­rer hi par­ti­ci­pen nois d'entre 15 i 17 anys –en els altres, la franja va dels 6 fins als 14-.

Mal­grat les diferències, totes les acti­vi­tats par­tei­xen d'una única base, segons Pont: “Trans­me­tre valors que s'iden­ti­fi­quen amb el Barça, com el res­pecte, l'esforç, el tre­ball en equip, la humi­li­tat i l'ambició a través de l'esport, i fer-ho de manera atrac­tiva i edu­ca­tiva.” El direc­tiu afe­geix que la fun­dació és, per al club, “l'eina per trans­me­tre aquests valors a la soci­e­tat apro­fi­tant la força que té el Barça”. És a dir, allò que per­met “por­tar a la pràctica el lema que el Barça és més que un club”.

Nova ori­en­tació.

La Fun­dació FC Bar­ce­lona es va fun­dar l'any 1994, però ha estat amb els dos dar­rers equips direc­tius que ha aga­fat més embran­zida. Si l'ante­rior junta va apos­tar pel desen­vo­lu­pa­ment d'una Xarxa Inter­na­ci­o­nal de Cen­tres Soli­da­ris (XICS), l'actual ha ori­en­tat els pro­jec­tes cap a Cata­lu­nya -els XICS s'han tras­pas­sat a Inter­vida-. Tots els recur­sos pro­pis es des­ti­nen a pro­gra­mes, cam­pa­nyes i acti­vi­tats que es desen­vo­lu­pen a tot el ter­ri­tori català. En rea­li­tat, als Països Cata­lans, perquè Barçakids s'ha fet també a esco­les del País Valencià, la Franja de Ponent, la Cata­lu­nya Nord, Andorra i l'Alguer.

La Fun­dació FC Bar­ce­lona no ha renun­ciat, però, a l'acti­vi­tat inter­na­ci­o­nal, que porta a terme a par­tir d'ali­an­ces. Així, el COI implanta el pro­grama Fut­bol­net a 23 països afri­cans; el Banc Intera­me­ricà de Desen­vo­lu­pa­ment, al Bra­sil; la petro­li­era Shell, a l'Iraq, Oman i Qatar; la Fun­dació Leo Messi, a l'Argen­tina; i Pies Des­cal­zos, als EUA i Colòmbia. Aques­tes ali­an­ces se sumen a les que la fun­dació té amb Uni­cef -a qui aporta cada any 1,5 mili­ons d'euros- i amb la Fun­dació Bill & Melinda Gates.

Des del 2006, el club cedeix el 0,7% de la fac­tu­ració a la seva eina de res­pon­sa­bi­li­tat social cor­po­ra­tiva, apar­tat que repre­senta gai­rebé un terç dels ingres­sos totals. A això s'afe­geix el 0,5% del sou dels juga­dors i equips tècnics pro­fes­si­o­nals, que, des de 2010, es des­tina també a la fun­dació, i el que apor­ten els patro­ci­na­dors. Amb tot, els ingres­sos en l'exer­cici 2012/13 van superar els 9 mili­ons, un 50% més que en l'exer­cici ante­rior.

BarçaKids

Escola i valors

És un programa dirigit a nens d'entre 6 i 12 anys i l'abast territorial comprèn tots els Països Catalans. De moment, se n'han beneficiat 15.000 nens de 60 escoles. Es treballen diferents valors a través de l'esport. Es completa amb una plataforma on-line i una revista, feta conjuntament amb El Punt Avui.

Som el que mengem

Cuidar la salut

Es tracta d'una campanya de foment de l'alimentació saludable i la pràctica regular de l'esport entre els nens i els joves. Uns 7.500 nois i noies han passat pels tallers que s'han fet a les festes de la Mercè (Barcelona), de Sant Narcís (Girona),o al Festival de la Infància. L'experiència es pot completar a la xarxa.

Joves Solidaris

Fer comunitat

Més de 400 joves de 40 localitats catalanes han rebut formació i se'ls ha sensibilitzat en matèria de solidaritat. Han de dissenyar un projecte que beneficiï el seu entorn a partir d'una anàlisi de les necessitats d'aquest. A partir de l'abril, posaran en pràctica els projectes que ells han dissenyat.

FutbolNet

Integració

Futbolnet fa servir el futbol com a eina de transmissió de valors com la igualtat de gènere o el foment de la cohesió social i converteix el joc en font de diàleg al seu voltant. 30.000 nens d'entre 10 i 14 anys han participat en el programa a Catalunya. A àmbit mundial, la xifra supera els 81.000.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.