La UB crea una superestructura per incrementar la xifra de ‘spin-off'
La universitat aspira a generar deu noves empreses aquest 2014.
La Universitat de Barcelona, a través de l'acció de la seva Fundació Bosch i Gimpera, acompanya cada any la generació d'entre tres i quatre noves empreses de base tecnocientífica. Aquesta important activitat emprenedora no arriba, però, a tota la comunitat universitària i per això la UB ha apostat per crear una nova superestructura de suport a l'emprenedoria que doni cobertura a col·lectius i estudis que fins ara no s'han involucrat tant en aquesta activitat.
Com destaca el vicedirector del nou BIE (Barcelona Institut d'Emprenedoria), Xavier Testar, “la iniciativa va sorgir en constatar que hi havia determinats espais dins la universitat que no quedaven coberts en aquesta tasca d'acompanyament i d'estímul de l'emprenedoria”. El BIE, però, no pretèn substituir cap estructura existent, sinó “actuar com a paraigua dels diferents programes d'emprenedoria que ja funcionen a la universitat”, apunta Testar.
Un paraigua que tindrà com a objectiu per a aquest primer any posar en marxa deu noves spin-off en l'àmbit universitari. “Volem sumar sis o set noves empreses d'altres àmbits a les tres o quatre de base tecnològica que ja s'estan creant cada any dins l'entorn de la Fundació Bosch i Gimpera”, destaca el vicedirector del BIE.
A més la voluntat del BIE és encomanar de l'esperit emprenedor tota la comunitat universitària, i això vol dir no només el professorat sinó també els alumnes de grau i de màster, els exalumnes (coberts ara a través de l'associació Alumni) i fins i tot el personal administratiu. “No es tracta de dir que l'emprenedoria és la solució per a tot ni pretenem fer una acció indiscriminada, com de vegades es veu que es fa des de l'administració, sinó de donar una visió global als programes per a emprenedors de la universitat.”
Àmbit social.
Per acabar de quallar aquesta implicació dels estudiants de tots els àmbits en l'activitat emprenedora la universitat també té previst potenciar la formació en aquesta matèria. “Evidentment que seria desitjable que arribés a tots els graus, però no es pot fer d'un dia per l'altre i també té sentit començar amb els alumnes de màster per la tipologia dels estudis”, explica Testar.
Una part d'aquesta activitat de formació la farà a través de la RedEmprendia (xarxa d'universitats que promou la innovació, amb la participació del Banc Santander), dissenyant mòduls específics. “Volem combinar la formació de dalt a baix però també una oferta oberta per tal que cada alumne s'hi pugui incorporar”, explica el responsable del BIE.
Aquest curs la UB ja ha posat en marxa les primeres experiències de formació a través de RedEmprendia “i el resultat de moment és molt bo, tenim 45 estudiants de perfils molt diferents”, explica Testar.
El BIE pretén actuar com una mena de finestreta única i preveu oferir la mateixa tipologia de serveis que ja ofereix la Bosch i Gimpera en l'assessorament i acompanyament d'aquestes iniciatives emprenedores. Una part important serà ajudar aquests emprenedors a valoritzar la idea de negoci i obrir mercat, però també l'acompanyament en la captació de finançament, un dels principals reptes en les fases inicials.
“No es tracta tant que el BIE financi directament aquestes iniciatives, perquè segurament aquest no ha de ser el paper de la universitat i perquè les possibilitats pressupostàries també són limitades. però sí podem fer de pont i ajudar a posar en comú aquests emprenedors amb xarxes d'inversors privats, plataformes de crowdfunding, capital llavor o fons de capital de risc”, apunta el vicedirector del BIE.
Tot i això Testar no descarta l'opció que el BIE acabi creant algun vehicle propi per invertir en aquesta fase més inicial dels projectes. “Certament un dels problemes que han d'afrontar els emprenedors d'aquí és que costa molt aixecar capital en aquestes primeres etapes, mentre que als EUA els emprenedors tenen a l'abast un mercat de capital enorme.”
Nova escola de negocis
Aquesta setmana la Universitat de Barcelona ha presentat el seu projecte d'escola de negoci, la UB Business.
La nova plataforma incorpora un executive MBA, un màster de recerca en empresa i un doctorat d'empresa que la UB qualifica de “pioner” dins el sistema universitari català. L'objectiu, expliquen des de la UB, és impulsar la formació de postgrau i la recerca en àmbits com l'estratègia i l'emprenedoria, tecnologia o gestió d'operacions.