Focus

La internacionalització i l'especialització com a motor de creixement

Grífols és un cas a part.” Amb aquesta frase, el director de bioindústria i farmàcia d'Antares Consulting, Lluís Triquell, deixa clara l'excepcionalitat que veu en l'empresa catalana. “És l'única que ha fet molt bé els deures”, afegeix Triquell, que enumera el que creu que han estat encerts de Grífols: “Internacionalització i superespecificació.”

En efecte, Grífols ha buscat el negoci en nous mercats des de fa molt temps, abans ja de la crisi. L'any 2010, el 77% del seu negoci provenia dels mercats internacionals. Un any després, la xifra havia escalat fins al 90% i, segons la mateixa companyia, l'any passat ja havia arribat al 92,4%. L'empresa ven els seus productes a uns 90 països i té filials pròpies en 24 d'aquests. Entre altres llocs, té filials als EUA, l'Argentina, el Brasil, Xile, Mèxic, Portugal, França, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia, la República Txeca, Eslovàquia, Polònia, Suïssa, Tailàndia, Malàisia i Singapur. Al Japó i Austràlia també hi té activitat comercial. Per la seva banda, les plantes industrials estan situades a Catalunya, l'Estat espanyol, els EUA, Suïssa i Austràlia.

L'empresa catalana ha focalitzat la seva activitat en els derivats del plasma -hemoderivats-. Aquesta divisió representa gairebé un 90% de les vendes que fa al llarg de l'any. I, amb la compra de la seva competidora nord-americana Talecris s'ha convertit en una de les tres empreses més importants de tot el món d'aquest àmbit i en la primera a escala europea.

En els últims anys, Grífols ha apostat fort per entrar en companyies petites que fan recerca. El 2012 va comprar el 51% del capital d'Araclon Biotech i el 40% de VCN Bioscience. L'any passat va entrar en l'accionariat de Progenika Biopharma (amb un 60%), Aradigm Corporation (de la qual té un 35%) i TiGenix (amb un 21,3%).

L'estratègia de la companyia quan decideix entrar en una d'aquestes empreses busca assegurar la continuïtat dels projectes que aquestes tenen en desenvolupament i, a la vegada, completar la seva activitat d'R+D.

Raons.

El president de la divisió de productes biològics de Grífols, Javier Jorba, ho deixava clar en l'Informe Biocat 2013: “Som conscients del potencial de la biotecnologia sanitària, però també de les dificultats de molts projectes per accedir a finançament. Per quest motiu hem decidit invertir en diferents companyies amb projectes de biotecnologia aplicats a processos mèdics mitjançant l'adquisició de participacions en aquestes societats”, afirma. “Als criteris econòmics lògics en qualsevol operació d'aquest tipus, cal afegir-hi un aspecte fonamental per a nosaltres: la cartera de projectes de les companyies han de complementar les línies d'investigació que estem desenvolupant a Grífols”, afegeix.

Amb tot, la companyia catalana ha aconseguit no només resistir la crisi, sinó créixer en els últims anys. Almenys això és el que indiquen els resultats. Les vendes eren de 2.200 milions l'any 2010 –tenint en compte els estats consolidats de Grífols i Talecris, a títol orientatiu-, el 2013 se situaven en els 2.742 milions. L'any passat els beneficis van ser de 345.6 milions. Pel que fa a nombre de treballadors a tot el món, ha passat dels 5.968 del 2010 als 11.779 del 2013.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.