La bombeta que volia canviar el món
Iwop en desenvolupa la primera sense obsolescència programada i reparable
El projecte d'Iwop va molt més enllà de treure al mercat un producte nou i innovador. El seu impulsor, l'emprenedor Benito Muros, s'ha proposat l'ingent repte de canviar el sistema. D'entrada, pot sonar pretensiós però quan s'ha desenvolupat la primera bombeta amb tecnologia LED sense obsolescència programada -és a dir, sense data de caducitat-, i reparable, es pot pensar en gran.
La bombeta d'Iwop ja és a la venda des del març, tot i que la idea de canviar el món va sorgir fa uns quants anys més, el 1999, durant un viatge als EUA. Allà Muros va visitar el parc de bombers de la localitat californiana de Livermore, reconvertit en atracció turística perquè allà hi penja una bombeta que fa tant com 115 anys que està encesa. Però si la tecnologia per fabricar una bombeta que no s'apaga ja existia fa cent anys, per què continuem comprant-ne de les que es fan malbé al cap d'un temps? “Perquè General Electric va comprar la patent el 1912 i es va preocupar molt i molt que no es fabriqués mai”, respon Muros. Passa el mateix amb els electrodomèstics i molts altres productes, dissenyats per morir al cap d'un temps i, per tant, obligar el consumidor a tornar a la botiga. El mateix va passar amb unes mitges de niló a prova de carreres patentades per Dupont el 1938, que van causar més d'una allau a les botigues quan es van comercialitzar però que la pressió dels fabricants tèxtils va acabar retirant del mercat.
Es tracta d'alimentar la roda de la indústria, però allò que en la primera meitat del segle passat va fer possible que aquestes indústries revolucionessin el creixement, ingressessin grans beneficis i innovessin avui, diu Muros, “ja no es pot seguir justificant de cap de les maneres perquè genera un model de consum socialment irresponsable i terriblement nociu per al medi ambient”. El compromís de Muros, però, va més enllà i per això les seves bombetes no es fabriquen a la Xina, sinó a una planta a Igualada i amb treballadors en risc d'exclusió social. “Produir a fora buscant uns costos més baixos per inflar el nostre marge hauria estat totalment contrari a la filosofia que perseguim”, diu. Amb tot, no ho van veure així els socis inicials de Muros en aquest projecte. Després d'un procés judicial, Muros es va quedar com a únic soci, tot i que recentment ha incorporat nous acompanyants de viatge a través de Barcelona Business Angels. Ara han obert una nova roda de finançament per donar entrada a nous socis i fer realitat una nova planta d'encaix a Rubí.
A més, d'aquí a pocs dies la bombeta d'Iwop, que avui es pot comprar bàsicament a la seva botiga en línia i en alguns petits establiments, arribarà a la macrobotiga virtual d'Amazon Europa, tot un pas endavant en l'estratègia de comercialització. “Ens van venir a buscar ells i ens van oferir unes molt bones condicions, els interessava molt vendre la nostra bombeta”, explica Muros.
La firma també ha venut el producte als ajuntaments de Corbera del Llobregat i de Rubí i negocien pressupostos amb comunitats de veïns o el complex de la Ciutat de la Justícia. “És més fàcil obrir mercat amb aquest tipus de grans clients que no pas amb el particular”, afirma Muros.
Ara la firma disposa d'una capacitat de fabricació d'unes 2.000 bombetes l'any, i tot i que l'emprenedor es mostra molt prudent a l'hora de fer previsions de vendes, ja té sol·licituds que arriben de llocs com els EUA, el Canadà i Panamà. “Rebem mails constants de gent interessant-se per adquirir la bombeta”. El següent pas, diu Muros, serà traslladar el model a tot tipus d'electrodomèstics, un objectiu ambiciós que provocarà més d'un maldecap a més d'un lobby però que ja ha cridat l'atenció, per exemple, de la fundació Everis, que l'ha seleccionat amb 5 empreses emergents més, com a finalista dels XIII Premi Emprenedors.