Un Amadeus per vendre entrades
Onebox gestiona 70 milions d'euros a la seva plataforma d'aforament centralitzat
Només fa dos anys que està al mercat però Onebox ja s'ha fet un lloc al complex sector del ticketing. La seva aposta és oferir als organitzadors i canals de venda i distribució d'espectacles i esdeveniments esportius, per exemple, un sistema d'agregació de venda d'entrades, similar al que fa Amadeus amb la comercialització de bitllets d'avió. “Nosaltres no anem a vendre al consumidor final sinó que actuem com a nexe de connexió entre les diferents potes del sistema”, explica el soci fundador d'Onebox, Carlos Galí.
La idea la va començar a madurar fa ja prop de quatre anys, sent el responsable comercial de Servicaixa, en detectar les ineficiències del sistema. Quan el promotor d'un concert, per exemple, es planteja la venda d'entrades pot optar per treballar en exclusiva amb un sol canal –els principals són Servicaixa, Ticketmaster, El Corte Inglés o Tick Tack Ticket- o treballar amb més d'un per aprofitar la diferent penetració que té cada un d'ells en segons quin territori o perfil de client. Si s'opta per aquesta segona fórmula, el promotor parcel·la l'espai on es farà el concert i en cedeix una part a cada un d'aquests canals. El problema ve del fet que els sistemes d'aquests canals no estan connectats i, per tant, explica Galí, “es podien produir situacions com que un client es quedés sense entrada a pesar que quedessin localitats disponibles en un altre sistema o que es dupliqués alguna localitat”. Però la manca d'integració entre els sistemes dels diferents canals també genera greus problemes d'organització als promotors dels esdeveniments. “Els resulta molt més costós i lent tenir dades al moment de la marxa de les vendes d'entrades, i els dificulta la tasca de promoció, entre d'altres problemes”, explica el soci d'Onebox.
Onebox ofereix una tecnologia pròpia que permet centralitzar aquesta informació i evitar que cada un dels canals de venda i distribució treballi a la seva, “generes un aforament centralitzat”, explica Galí. A més simplifica molt l'organització de les taquilles. “El problema d'ara és que el dia del concert, per exemple, cada un dels canals ha de tenir el seu personal a les taquilles per atendre els clients que els han comprat les entrades a ells”, afegeix l'emprenedor.
Onebox ja treballa per a clients destacats com el Barça i la Fundació La Caixa, i diversos festivals de música i concerts. “Podem gestionar tot tipus d'esdeveniment, des d'un partit de la Champions a la fórmula 1”. I entre els esdeveniments més emblemàtics i complexos que han gestionat, el passat mundial de natació 2013 que va acollir Barcelona. “Vam començar a vendre entrades a finals del 2012, vam rebre compres de pràcticament tots els països del món, al minut d'obrir les vendes ja teníem compres des de l'altra punta del món, va ser una prova de foc per a nosaltres i ens va anar molt bé”, recorda Galí.
També va ser complicat el Concert per la Llibertat celebrat al Camp Nou el juny de l'any passat, “va ser la primera vegada que es va donar l'opció al 100% dels assistents, prop de 90.000, l'opció d'imprimir-se l'entrada a casa”.
Onebox ja té 42 persones en plantilla i la seva previsió de facturació per a enguany és de 2 milions d'euros, cosa que suposarà doblar les vendes de 2013. La plataforma gestiona a més un volum pròxim als 70 milions d'euros en entrades per a esdeveniments.
Nous mercats.
En aquest sentit els Estats Units podrien ser una primera parada interessant perquè “a més és la meca de l'espectacle, així que resulta la combinació perfecta”, destaca el soci d'Onebox. De moment, però, la firma prepara la seva plataforma per actuar en altres països i es planteja fer el salt a fora l'any que ve o el 2016.