Per primer cop en set anys repunta l'embarcació nova
Les matriculacions creixen un 9,3% a Catalunya i la venda a particulars, un 20%
Ha tardat, però la maregassa finalment ha deixat pas a la bonança. El sector nàutic català comença a consolidar la seva recuperació amb un creixement de les vendes d'embarcacions noves d'un 9,3%. La dada suposa un baló d'oxigen per a un sector que naufragava a la deriva i que encadenava temporal rere temporal.
Les dades són de l'Associació d'Indústries, Comerç i Serveis Nàutics (Adin) i Miquel Guarner, el secretari general de l'associació, assenyala que “vist des de fora poden semblar unes xifres molt bones, però la realitat està plena de matisos”. Explica que “des del 2007 i fins al 2013, les matriculacions d'embarcacions noves havien davallat més d'un 70%”. Malgrat que entén les causes de l'enfonsament –“si no hi ha diners per a res, com ha d'haver-hi diners per comprar una barca?”, diu–, posa de manifest que el repuntament actual no és suficient, ni de bon tros, per llançar les campanes al vol.
Si d'una banda Jordi Senties, president d'Adin, expressa la seva satisfacció perquè “les xifres d'embarcacions noves confirmen la recuperació del sector nàutic català durant aquests primers vuit mesos de l'any”, de l'altra Miquel Guarner, tot i compartir l'alleujament, indica que “el creixement és insuficient”. S'explica: “Després de molts anys en què el sector ha estat desesperat i destrossat, pensant que l'any següent no podia anar pitjor però patint encara una campanya més dolenta que l'anterior, ara sembla que per fi hem tocat fons. No obstant això, estem per sota de les matriculacions que hi havia els anys 1995 i 1996 i, l'època daurada que van ser els deu anys que van del 1996 al 2006, no la tornarem a veure.”
Les agressives ofertes per aprimar els sobreestocs d'embarcació nova han tingut conseqüències en el mercat d'ocasió, que ha experimentat un retrocés del -5,5% durant els primers vuit mesos.
Del gener a l'agost s'han venut a Catalunya 680 embarcacions noves (+9,3%) i 2.386 d'ocasió (-5,5%) respecte a les 622 i 2.524 respectivament registrades fins a l'agost del 2013. La proporció de vendes és de 3,5 embarcacions d'ocasió per cada una de nova. Dins de les embarcacions noves, en clau positiva, destaquen el creixement en la comercialització d'embarcacions per al mercat de clients particulars (+20,6%) i el de les motos aquàtiques (+20,7%).