Aprendre francès per esquivar la crisi
L'empresa familiar Bundó Display, especialitzada en el disseny d'expositors, compensa a França la caiguda de vendes a l'Estat
Amb una caiguda de les vendes d'entre el 18% i el 20% al mercat espanyol, les opcions de Bundó Display per salvar la situació implicava obrir nous mercats. La firma familiar especialitzada en el disseny i producció d'expositors per a marques ja havia fet alguna venda puntual a l'estranger, però el 2007 va fer un salt definitiu a França i avui aquest mercat ja representa el 35% de la facturació. “És un mercat més madur, amb projectes de més volum i on els clients són més fidels si ets bo”, expliquen els germans Marc i Pau Bundó, membres de la tercera generació empresarial.
El recorregut del mercat francès, hi afegeixen, “encara és alt” i no descarten que en un futur la major part de les seves vendes es concentrin al país veí. “Les empreses d'aquí no sempre entenen que França ha de ser el nostre mercat natural”, diu Marc Bundó. A més, la crisi ha generat un excés d'oferta i un ajustament de preus al mercat local, “i això ens ha fet perdre l'interès, no volem competir en preu, el que volem és oferir-nos com un soci per als fabricants, aportant-los qualitat i acompanyament durant tot el procés de llançament”, afirmen.
L'empresa participa en uns 300 projectes l'any, bàsicament llançaments de nous productes –alguns a escala mundial– per a sectors diversos com per exemple la perfumeria, la cosmètica, la confiteria o els productes farmacèutics. Amb la crisi, però, el nombre i sobretot el volum dels projectes han quedat afectats per la menor inversió dels fabricants, “tot i que l'empresa ha aguantat sense plantejar cap acomiadament”, expliquen.
Actualment la companyia té divuit empleats a les oficines -que traslladarà en breu del centre de Barcelona al parc Arboretum de Cornellà de Llobregat, a un espai més gran i amb una àrea reservada per a laboratori d'idees– i una quinzena més a la planta de muntatge que té a Sant Fruitós de Bages.
La previsió de facturació per a aquest 2014 és de 6,3 milions d'euros, encara per sota dels nivells d'abans de la crisi, “tot i que si no haguéssim fet el salt a França ho hauríem tingut molt més difícil per sobreviure”, expliquen.