Empreses

Deutsche Bank creix un 13,7% en volum a Catalunya en tres anys

L'entitat financera també ha crescut en nombre de clients, un 12,5%. Atribueix l'èxit a l'aposta per mantenir un fort vincle amb els clients

La filial catalana suposa el 29,5% del negoci total del banc a Espanya

Malgrat les condicions adverses que imposa la crisi, Deutsche Bank ha aconseguit créixer a bon ritme a Catalunya en els darrers tres anys: un 13,7% el volum de negoci i un 12,5% el nombre de clients, fins consolidar 7.000 milions en recursos (4.270 milions de passiu i 2.750 milions d'actiu) i 125.000 clients.

José María de Osuna, subdirector general de l'entitat i director de l'àrea Est, explica aquesta evolució positiva “en l'estratègia del banc de donar un servei de qualitat, com ho prova que el 45% de la captació de clients prové de referències d'amics o familiars”. Afegeix que “l'entitat ja fa temps que ha fet una clara aposta pel que ja és el nou paradigma de la tasca bancària: “Apostem clarament per la banca de relació, en què es tracta de guanyar-se la confiança del client, que tingui molt tracte amb el gestor, per consolidar un vincle no pas a curt termini, sinó a mitjà i llarg.” De Osuna percep que “les exigències del client ja han canviat, i ara busca solidesa en l'entitat, especialització i un alt nivell de formació en el gestor que l'ha d'atendre.”

Accent en la formació.

El subdirector de Deutsche Bank insisteix en el zel que l'entitat ha posat en la formació dels empleats, en què “els millors formen els altres, en un procés de formació contínua”. Cal dir que Deutsche Bank sovint és distingit amb premis a la qualitat en el servei, com els guardons Stiga. Com destaca De Osuna, “la nostra obsessió és cercar la qualitat del servei, busquem el valor diferencial oferint-li al client un gestor personal, que sovint contacta amb ell per oferir-li productes que s'adiuen al seu perfil financer”.

S'ha de dir que, segons les dades de l'Associació Espanyola de la Banca (AEB), el 2013 Deutsche Bank es va trobar entre les entitats que van créixer en comptes d'estalvi i corrents, un 14% (62.004). De Osuna considera que “si uns bancs creixen un 8-9% i nosaltres més és perquè hem fet aquesta aposta per la qualitat de servei”.

En la banca d'empreses, on el Deutsche Bank pot exhibir la condició d'especialista, l'entitat ha sabut aprofitar la seva experiència de molts anys com a company de viatge financer de les empreses exportadores. Com remarca José María de Osuna, “aquesta darrera dada que les exportacions s'incrementen un 10% suposa una gran notícia, ja que justament la nostra especialitat són les empreses que es dediquen a conrear els mercats exteriors”.

Amb els exportadors.

Com assenyala, Deutsche Bank fa valer davant les empreses exportadores la seva extensa xarxa de corresponsalies i la seva capacitat d'avalar, entre altres avantatges. En el sector empreses, Deutsche Bank sempre ha treballat amb l'objectiu de fer-se un lloc en el pool bancari amb què treballa l'empresa, i és per això que difícilment, com assegura De Osuna, trobaríem una empresa catalana de volada que no tingui entre els seus proveïdors financers Deutsche Bank.

Una altra causa del creixement tranquil, però constant, que ha experimentat el banc durant els darrers anys cal trobar-la en la seva actitud prudent davant el negoci immobiliari, als anys de la bombolla: “La nostra mora es troba a la meitat de la del sector i això s'explica bàsicament perquè no hem tingut exposició a promotors immobiliaris ni a sòl. En aquesta qüestió hem mantingut la política de sempre, de prudència.” Segons afirma, “en essència, als anys de bonança no vam canviar la nostra política de concessió de crèdits, tot renunciant a guanys”.

I si parlem del crèdit, de si en revifa la concessió, José María de Osuna estima que “milloren les dades macroeconòmiques, amb una certa caiguda de l'atur que genera bones expectatives. De fet, es concedeix crèdit a la gran empresa, i ara falta que això es traslladi al segment de pime i de les famílies”.

Sobre el futur del sector financer a Espanya, després del procés de concentració que ha tingut lloc en els darrers anys, José María de Osuna preveu que “els usuaris de banca disminuiran el nombre de bancs amb els quals estan relacionats i buscaran més especialització. Assegura que “si ara treballen amb 3 o 4 bancs, aviat ho faran només amb dos.”

Finançar l'enllumenat de Madrid, el 1899

El Deutsche Bank va iniciar la singladura a Espanya el 1899, en fundar, amb Bankhaus Arthur Gwiner Co., el Banco Hispano Alemán, una eina dissenyada per finançar l'enllumenat de Madrid, la concessió de la qual havia recaigut en la corporació alemanya AEG, que juntament amb els dos bancs va crear Unión Fenosa. El 1904 s'estableix a Barcelona, amb oficines a plaça Catalunya, sota el nom de Deutsche Ueberseeische Bank (Banc Alemany Transatlàntic). En acabar la II Guerra Mundial, el govern de Franco confisca i ven totes les propietats alemanyes, entre les quals els actius del banc, dels quals se'n farà càrrec, el 1950, una nova societat, Bancotrans. El 1953, quan Deutsche Ueberseeische Bank ja pot tornar a operar a Espanya, engega les negociacions per entrar al capital de Bancotrans, del qual n'acabarà assolint el 25%. No serà fins al 1979 quan, tot aprofitant l'obertura de les barreres financeres, obrirà sucursals pròpies. El 1989 adquirirà la majoria del Banco Comercial Transatlántico i el 1993, el Banco de Madrid. Durant els noranta, perfilarà el seu model de banca universal, i a finals de la dècada guanyarà el concurs per gestionar els serveis financers de correus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Deutsche Bank creix un 13,7% en volum a Catalunya en tres anys

Publicat a