Gran angular

La CNMC desaprova les ofertes a domicili d'electricitat i gas

El regulador critica que en molts casos el consumidor acaba canviant el contracte per un de més car

El consumidor domèstic pot estalviar 180 euros anuals segons la tarifa que triï

La Comisión Nacional de los Mercados y la Competència (CNMC) adverteix, en un informe sobre les ofertes d'electricitat i gas al mercat lliure que hi havia al seu comparador () el juny del 2014, que s'ha detectat que en molts casos els contractes es fan “sense que el consumidor entengui tots els termes i condicions de l'oferta”, de manera que a vegades contracta “un servei que no s'adequa a les seves necessitats o, en alguns casos, més car que el que ja té contractat”.

El regulador afegeix que “aquest fenomen pot ser més freqüent en el cas de vendes domiciliàries”, de manera que desaconsella a les companyies aquest tipus de comercialització en general, i la venda per telèfon a consumidors “vulnerables o que no entenen amb claredat les condicions de les ofertes”, com la gent gran. A més, insta les empreses a oferir al client una estimació econòmica de l'impacte que representa la nova oferta en relació amb l'actual.

La comissió analitza 275 ofertes d'electricitat, 100 de gas i 63 de duals. Pel que fa a l'electricitat, hi ha 180 euros anuals de diferència en la despesa entre l'oferta més cara i la més barata per al consumidor domèstic amb potència contractada de fins a 10 kW. Aquest desfasament s'eleva fins a una forquilla d'entre 900 i 2.800 euros per als consumidors amb potències contractades superiors a 10 kW, és a dir, grans consumidors domèstics i petits negocis.

En el cas del gas, els consumidors amb dret a la tarifa d'últim recurs poden trobar al mercat lliure ofertes amb una diferència d'entre 39 i 60 euros anuals entre les més barates i les més cares. L'estalvi pot pujar a 300 euros en el cas d'un local comercial de 2.000 metres quadrats amb calefacció de gas, i a 1.600 euros en un edifici de 10.000 metres quadrats amb la mateixa calefacció.

El regulador recomana als consumidors particulars i a les pimes que abans de contractar una oferta:

-Comparin els preus i els serveis que ofereixin almenys un parell d'empreses diferents, s'informin sobre si tenen dret al bo social elèctric, que ofereix la tarifa més econòmica.

-Llegeixin atentament les condicions del contracte. En particular, busquin si inclou o no la contractació i cobrament d'altres serveis addicionals (manteniment de la caldera de gas o de la instal·lació elèctrica poden representar càrrecs addicionals d'entre 40 i 150 euros anuals). Examinin i s'informin sobre quin és el procediment per efectuar una reclamació.

-Examinin si el contracte té compromisos de permanència o inclou penalitzacions econòmiques al consumidor per la seva cancel·lació.

-Si reben una trucada telefònica o una visita inesperada al seu domicili perquè canviï de subministrador, no s'han de precipitar. Demanin una còpia del contracte amb les condicions ofertes, i comprovin que en el contracte escrit figuren totes les condicions que li indica el venedor. Si no estan segurs del canvi, no facilitin al venedor les dades bancàries, ni les factures anteriors, ni les dades personals.

Preu fix

Un 13% més car que el lliure

Les ofertes d'electricitat a un preu fix durant un any de les comercialitzadores de referència se situen entre les més cares (són un 8% superiors a la mitjana de la resta de les ofertes de mercat lliure, i un 13% superiors a la mitjana de les ofertes de les energètiques tradicional. Tot i això, uns 700 consumidors van contractar aquestes tarifes, fet que segons la CNMC mostra que per al consumidor és dificultós comparar els productes existents al mercat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.