Eines

Senderisme sense deixar l'oficina

Una recerca del dissenyador Oriol Ventura sobre el lloc de feina proposa espais flexibles sota el concepte d'una ruta per la muntanya

La investigació es va centrar en un hospital però les conclusions són aplicables arreu

Ha pas­sat més de mig segle des que Billy Wil­der ima­ginà unes ofi­ci­nes inter­mi­na­bles sense envans i tau­les dis­po­sa­des en per­fecta sime­tria com si fos­sin pupi­tres d'una escola en dia d'exàmens per situar l'ingenu per­so­natge encar­nat per Jack Lemon a L'apar­ta­ment. Des d'ales­ho­res fins als revo­lu­ci­o­na­ris espais de què avui en dia gau­dei­xen algu­nes fir­mes tec­nològiques com ara Goo­gle o Face­book, ha cor­re­gut molta tinta en l'intent de teo­rit­zar sobre com ha de ser l'entorn labo­ral per influir en aspec­tes com ara la millora de la pro­duc­ti­vi­tat dels tre­ba­lla­dors, el foment de la inno­vació o la retenció de talent. En l'era del conei­xe­ment, la recerca de l'espai ideal és un focus d'interès per­ma­nent sobre­tot per a les grans empre­ses, i cada cop més també per a les pimes.

La inves­ti­gació desen­vo­lu­pada al res­pecte pel dis­se­nya­dor Oriol Ven­tura, pro­fes­sor d'Eina (cen­tre uni­ver­si­tari ads­crit a la UAB), en col·labo­ració amb l'Hos­pi­tal Sant Joan de Déu, és la con­tri­bució cata­lana a un àmbit d'estudi domi­nat per ideòlegs estran­gers, sobre­tot nord-ame­ri­cans. Ven­tura ha apro­fi­tat la neces­si­tat d'aquest cen­tre hos­pi­ta­lari de repen­sar els espais de tre­ball comuns no assis­ten­ci­als per estu­diar els nous usos i neces­si­tats i la res­posta que pro­por­ci­ona el mer­cat. A par­tir d'aquí ha fet una pro­posta que es pot extra­po­lar a altres entorns labo­rals.

Apro­fi­tant l'argot hos­pi­ta­lari -que deno­mina aquests espais comuns pra­de­ries-, Ven­tura ha recor­re­gut a una metàfora mun­ta­nyenca per con­cep­tu­a­lit­zar la seva orga­nit­zació dels espais de tre­ball, que ha ano­me­nat, De la pra­de­ria al refugi. El rere­fons de la pro­po­sició és que en tota orga­nit­zació con­vi­uen per­fils pro­fes­si­o­nals dife­rents amb neces­si­tats en relació a l'espai de tre­ball igual­ment dife­rents, per la qual cosa la res­posta no pot ser uni­forme. En el cas de l'Hos­pi­tal de Sant Joan de Déu, l'inves­ti­ga­dor va rea­lit­zar un tre­ball de camp que con­sis­tia a com­pu­tar durant un mes l'ocu­pació dels espais i l'ús que se'n feia. Va arri­bar a la con­clusió que l'acti­vi­tat real repre­sen­tava un màxim del 35% del total i que es con­cen­trava en deter­mi­na­des hores. En els moments de més inten­si­tat, els tre­ba­lla­dors bus­ca­ven espais comuns per fer-hi reu­ni­ons, on sovint hi havia més per­so­nes que cadi­res, fet que obli­gava els que arri­ba­ven en últim moment a assis­tir-hi drets. En aquest con­text, la taula per­dia el seu sen­tit. La resta de l'espai estava orga­nit­zat com a des­pat­xos indi­vi­du­als, que roma­nen la major part del temps buits perquè els met­ges estan pas­sant con­sulta o a les sales d'ope­ra­ci­ons.

Oriol Ven­tura explica que la seva pri­mera idea va ser la de cons­truir un espai mòbil i adap­ta­ble, “però la vaig des­car­tar després de veure que la gent s'hi esta­ven poc temps i no es podia refor­mu­lar l'espai cada cop”, explica Ven­tura, que és soci fun­da­dor de la firma Ovi­cuo Design BCN.

Final­ment es va decan­tar per defi­nir qua­tre àrees amb pres­ta­ci­ons dife­rents que res­po­nen millor a la poli­valència de les tas­ques que es duien a terme i a les dife­rents neces­si­tats d'interacció o pri­va­ci­tat dels usu­a­ris. La pri­mera àrea està més enfo­cada al con­tacte social menys for­mal, per això els mobles esco­llits són bai­xos i la pri­o­ri­tat és el con­fort. La segona àrea està dis­se­nyada sota el con­cepte de tre­ball com­par­tit i aquí les tau­les estan dis­po­sa­des de tal manera que afa­vo­rei­xen aquest objec­tiu. La ter­cera zona res­pon a la neces­si­tat de bus­car un cert aïlla­ment per fer recerca, tru­ca­des o fei­nes autònomes. La quarta i última àrea és la de les zones tan­ca­des, els des­pat­xos, per als coman­da­ments.

Fidel a la incli­nació dels dis­se­nya­dors a recórrer a les metàfores per expli­car les idees, Oriol Ven­tura ha desen­vo­lu­pat el con­cepte De la pra­de­ria al refugi abans esmen­tat, que defi­neix l'espai de tre­ball com una ascensió mun­ta­nya amunt que passa per qua­tre eta­pes: la pra­de­ria, el pícnic, la cabana i el refugi. A mesura que es puja en alçada, els espais són menys oberts i la pos­si­bi­li­tat de soci­a­lit­zar, menor, ja que l'accés és més limi­tat. Men­tre el pícnic és l'entorn pro­pici per interac­tuar amb altres per­so­nes, el refugi és un espai tan­cat, només a l'abast d'uns pocs. El trekking per l'ofi­cina de Ven­tura té altres aspec­tes impor­tants, com ara la neces­si­tat de fer con­viure els ele­ments iden­ti­ta­ris de la com­pa­nyia i els par­ti­cu­lars de les per­so­nes que en for­men part; el con­di­ci­o­na­ment lumínic, tèrmic i acústic; i la tendència als colors càlids que acos­ten l'ofi­cina a la llar.

Els fabricants de mobles, uns pensadors

Oriol Ventura explica que aquesta proposta és congruent amb les desenvolupades pels fabricants de mobiliari per a oficina de referència, concretament, Vitra (Suïssa) i Bene (Àustria). En la seva proposta Office Citizen, Vitra parla de l'oficina com d'una ciutat amb un centre i uns barris. Per la seva banda, Bene suggereix que els nous treballadors de l'economia del coneixement es poden agrupar en quatre tipus (anchor, connector, gartherer i navigator), en funció del temps que estan a l'oficina i la necessitat de connectar amb col·legues de la feina. Aquest esquema defineix els seus mobles.

Ara, Oriol Ventura vol que el coneixement que ha desenvolupat en la seva recerca serveixi per assessorar empreses que persegueixen millorar les seves dependències. Però també fabricants de mobiliari d'oficines perquè la seva gamma de productes s'adaptin millor per a les noves formes de treballar de la societat actual.

Mentrestant, la quarta planta de l'hospital Sant Joan de Déu espera l'aprovació administrativa del projecte i disposar d'un pressupost per tirar endavant els canvis proposats.

La col·laboració entre Ventura i l'hospital s'origina en el marc del pla de dinamització de la recerca que va impulsar Barcelona Centre de Disseny (BCD). L'objectiu era que les moltes tesis doctorals que el pla de Bolonya va provocar a casa nostra estiguessin vinculades amb necessitats reals de les empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.