Televisors per al directe
Viuing desenvolupa aparells d'un sol ús per complementar l'experiència dels assistents en esdeveniments esportius
dels televisors en
breu al País Basc
Tenir una entrada per assistir en directe a un esdeveniment esportiu no és garantia de gaudir de més informació i visió de la que hauríem tingut mirant aquell mateix esdeveniment per la televisió. Això ho va tenir clar un dels fundadors de Viuing, Sergio Palomino, quan va anar a gaudir en directe d'una prova de Moto GP. “Només podia veure la part de la pista que quedava dins del seu camp visual però, la resta de la carrera, se la perdia”, explica l'altre soci fundador d'aquesta start-up (empresa emergent) catalana, Marc García.
Els dos amics es van posar a buscar al mercat algun sistema que permetés a aquests assistents gaudir d'una experiència més plena però no hi van trobar res i així va néixer la idea de desenvolupar petits televisors amb un sistema de bateria de sis hores que oferís a aquest públic accés a les imatges de tot allò que els seus ulls no arriben a veure així com tota la informació addicional sobre aquell esdeveniment.
“Vam fer enquestes entre la gent que assistia a aquests esdeveniments i el 74% ens deia que estava disposada a adquirir aquest dispositiu si no havia de pagar més de 30 euros”, explica Marc García. De fet la venda dels dispositius als assistents és una de les potes per monetitzar el model de negoci de Viuing. L'altra, la venda de publicitat.
La companyia acaba de tancar una ampliació de capital que ha suposat l'entrada de destacats inversors privats com ara Carlos Blanco i Xavier Verdaguer.
Aquesta primera tanda de finançament, liderada per Inveready, ha suposat la captació de 700.000 euros que la companyia destinarà, entre altres coses, a iniciar la fabricació en sèrie del dispositiu, que es farà en una planta del País Basc, on ha trobat el soci industrial que buscava.
La prova de foc per a aquesta empresa emergent que ha estat una de les participants en l'acceleradora Conector arribarà aquest estiu quan faci el salt al mercat i assagi la seva proposta en el primer esdeveniment esportiu en què serà present i que, tot i que García no vol avançar-ne encara els detalls, estarà relacionat amb el món de la moto.
A partir d'aquí el plantejament de la companyia és totalment global i de fet els emprenedors ja negocien contractes a fora, i amb el focus molt posat als Estats Units, on el nombre d'esdeveniments esportius susceptibles de fer servir el suport de Viuing és elevat “i on la gent està més predisposada a gastar diners per fer que la seva experiència com a públic sigui millor”, destaca García.
Però tot i que Viuing es proposa posar un peu als Estats Units a curt termini, primer vol demostrar que el model funciona i que els dispositius que tot just ara començaran a fabricar compleixen amb totes les expectatives. A més la firma estudia ja altres mercats interessants, com ara els Emirats Àrabs, on també es concentra un volum important d'aquest tipus d'esdeveniments esportius.
A banda d'aquest segment, però, l'start-up també es planteja entrar en el sector de les arts escèniques. “Pensem molt per exemple en els concerts, però amb un model de negoci més basat en els ingressos via publicitat”, destaca l'emprenedor. En aquest cas Viuing buscaria una marca interessada a arribar al perfil d'assistent, que seria qui cobriria el cost del televisor “i a canvi tindria accés a un públic molt segmentat i en un moment d'eufòria i per tant amb molta més receptivitat als missatges publicitaris i a la compra, i això té molt valor per a una marca”.
De moment García prefereix no fer previsions de facturació: “Perquè això dependrà molt de com anem tancant els acords amb els organitzadors d'aquests esdeveniments.”
A més, ser pioners al mercat tampoc ajuda a fer previsions. “No hi ha ningú més que en aquest moment estigui apostant per oferir aquest servei”, destaca. En tot cas Viuing ja ha aconseguit una fita gens menyspreable, i és que abans fins i tot de tenir el producte acabat ha donat entrada a importants inversors que confien, per sobre de tot, en la capacitat d'aquests emprenedors.