Focus

Molts digitals no subsistirien si haguessin de pagar als seus col·laboradors

A Catalunya s'editen unes cinc-centes publicacions que es poden veure a internet, siguin només digitals o d'empreses que també publiquen en paper.Lluís Gendrau, director d'Enderrock i president de la Federació d'Associacions d'Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals, explica que en les publicacions íntegrament digitals els costos són baixos, però que també és difícil aconseguir ingressos publicitaris suficients, per la qual cosa només és negoci per a alguns, “com Nació Digital, que són líders, o els que han trobat un nínxol de mercat i que han creat estructures flexibles”. La majoria, però, tenen estructures poc professionalitzades i durant molt de temps aguanten perquè els col·laboradors no cobren.

Pel que fa a les revistes, Gendrau assegura que “el suport digital és imprescindible per entendre el negoci editorial”. “No parlem de la transformació del negoci en paper al negoci digital, sinó d'un sol mitjà que ha de distribuir el producte per tots els canals que es pugui.” Per això, manté que la premsa digital té menys costos però també necessita ingressos per poder invertir, “ja que si abans es feia en rotatives ara ho hem de fer en aplicacions”.

Aquest sector no ha notat tant la pèrdua de lectors que els diaris perquè com que són publicacions especialitzades tenen subscriptors més fidels. El que sí que es nota és que els nous lectors ja no compren en paper.

La federació va engegar iQuiosc.cat, una plataforma que agrupa l'oferta digital d'unes 250 publicacions catalanes -diaris, revistes, premsa comarcal i publicacions gratuïtes- perquè en les espanyoles no els permetien entrar per la poca difusió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.