La quitança d'indemnització
Si hi ha un sinistre que origina un
dany, i una persona se'n considera perjudicada –i reclama la corresponent indemnització a de la companyia asseguradora del causant–, una vegada aconseguit l'acord d'indemnització amb aquesta asseguradora ha de procedir-se a signar la corresponent quitança o rebut d'indemnització. Es denomina quitança aquell document degudament emplenat i signat pel perjudicat pel qual aquest declara haver arribat a un acord amistós amb l'asseguradora i/o causant en qüestió per tots o una part dels perjudicis derivats del sinistre. Resulta un document fonamental en transaccions amistoses i extrajudicials, ja que mitjançant la signatura del mateix el perjudicat es considerarà totalment indemnitzat per tots els conceptes especificats.
Per tant, la quitança és aquell document en el qual es farà constar l'import total de la indemnització econòmica que és objecte de l'acord aconseguit, i, si s'escau, el desglossament que inclogui els diversos conceptes pels quals s'ha aconseguit la transacció amistosa –per exemple, en supòsits d'accidents de trànsit resulta molt habitual que s'indemnitzin conjuntament lesions, danys materials i/o despeses derivades del sinistre, per la qual cosa és bàsic que en la quitança d'indemnització es faci un desglossament detallat de cadascun d'aquests conceptes amb els respectius imports.
La indemnització.
Per això, si s'arriba a un acord parcial i queden partides pendents d'indemnitzar, resulta indispensable revisar el contingut de la quitança i cerciorar-se que inclou expressament els conceptes pels quals s'ha transaccionat. Així, per tant, es deixa als altres la via oberta per continuar seguir reclamant.
Un cop hi ha acord.
Igualment, resulta indispensable tenir en compte que, juntament amb la quitança degudament signada i complimentada, s'ha de remetre a l'asseguradora que efectuarà el pagament la documentació acreditativa de la identitat de la persona perceptora de la indemnització (DNI, o si s'escau, NIE o passaport) així com les seves dades bancàries, això és, qualsevol rebut bancari en el qual s'indiqui el número de compte corrent que sigui de titularitat del perjudicat, que serà on l'asseguradora realitzarà la transferència de la indemnització.
En la praxi habitual, la majoria d'asseguradores realitzen els pagaments per mitjà de transferència bancària, la qual cosa suposa la via més ràpida de cobrament de les indemnitzacions (en qüestió de quinze dies com a màxim es realitza l'ingrés), si bé algunes asseguradores estan admetent el pagament mitjançant l'expedició de xec, el qual únicament podrà ser cobrat pel perjudicat en determinades entitats bancàries.
Escrits judicials.