La franquícia, una sortida laboral a la crisi
Si avui dia existeix un model de comerç que està sent capaç de fer front a la crisi amb majors garanties d'èxit, aquest és el sistema de franquícies, que ha passat a ser una de les primeres opcions que preveu tota persona que vol posar un negoci en marxa, normalment com a fórmula d'autoocupació i com una sortida laboral que li permet convertir-se en empresari.
Precisament, la franquícia està molt arrelada a Catalunya, com ho demostra la dada que indica que en l'actualitat estan implantades 288 centrals franquiciadores, de les quals 99 exporten els seus productes o serveis a altres països, i la facturació total de les quals ascendeix a 6.122,9 milions d'euros. A més, són xifres que augmenten cada any, la qual cosa té una lectura molt positiva per a l'ocupació, ja que es generen llocs de treball, de manera directa i indirecta, gràcies a la franquícia.
A més, és innegable el fet que aquesta modalitat de col·laboració empresarial va adquirint cada vegada un major protagonisme en el teixit econòmic català, perquè minimitza els riscos a l'hora d'engegar un negoci, a diferència de si es fes per compte propi, en oferir un saber fer que ja ha estat contrastat i que el franquiciador ja ha experimentat que funciona en el mercat, una assistència tècnica, una formació inicial i contínua, proveïdors a millors preus aprofitant les sinergies i economies d'escala de tota la xarxa, suport i control logístic, de màrqueting, publicitari, tecnològic… Tots aquests avantatges i valors afegits han possibilitat que avui dia la franquícia sigui vista a Catalunya com una de les opcions més segures i amb garantia d'èxit en el món empresarial.
Al seu torn, l'actitud emprenedora que tan afermada està en el teixit econòmic català està permetent que hi hagi empreses que comencin a franquiciar els seus conceptes de negoci, després d'haver comprovat la seva viabilitat i acceptació en el mercat durant diversos anys a través d'unitats pròpies, la qual cosa els confereix una major garantia d'èxit, i també ha permès que a Catalunya ja hi hagi grans marques treballant com a franquícia, que fins i tot han exportat el seu rètol a altres països. De fet, avui es pot afirmar que aquestes marques tan prestigioses i de renom tenen la seva central a Catalunya i lideren els principals sectors d'activitat del món de la franquícia, com ara la moda (infantil, masculina, íntima, complements, calçat esportiu…), la restauració (fast food, casual food, italians, pernils…), la formació (idiomes, infantil…), decoració de la llar, perfumeries d'equivalència, botigues de descans, serveis immobiliaris, dietètica o salut i bellesa.
Creixement.
En un escenari així, es pot preveure que aquest 2015 serà un bon any per a la franquícia a Catalunya, un sistema que continuarà creixent, generant ocupació i augmentant l'interès per conèixer-lo més a fons, com ho demostra la proliferació de jornades, fires i seminaris que s'estan organitzant per tota la geografia catalana, que tenen la franquícia com a protagonista i que, ben segur, aniran en augment.
En aquesta realitat, en la qual el sistema de franquícies ja ha aconseguit la maduresa, Catalunya seguirà sent una de les principals impulsores d'aquest model de negoci, perquè transmet confiança i seguretat a aquelles persones que aposten per incorporar-se al món de la franquícia, que els permet convertir-se en empresaris independents, operant abrigallats i sota el paraigua d'una ensenya.
No obstant això, és recomanable consultar amb experts tots els dubtes que sorgeixin en el procés d'obrir una franquícia: locals en funcionament, tancaments que ha tingut, registre de marca, presència internacional, termes del contracte… És una decisió professional molt important i cal prendre-la sense pressa per tenir garanties d'èxit.