Més hotels que innoven
Fa uns mesos vaig escriure sobre hotels innovadors. Però em vaig deixar molts exemples. Innovar en hostaleria és especialment important perquè, ens agradi més o menys, el turisme forma part del nostre codi genètic. Som (i serem) un país turístic. Però cal que fem coses originals i que afegeixin valor. Cal innovar. Voleu sentir alguns exemples sorprenents?
Dormir a dalt d'un arbre, per exemple. Es pot fer a molts llocs del món, també a Catalunya. Quin infant no ha somiat fer-ho? És com dormir als núvols... Un hotel a dalt dels arbres és una idea provocativa i molt interessant. Normalment els hotels es construeixen en una base sòlida i horitzontal. Doncs es tracta de capgirar aquest concepte i dormir en una base vertical i menys consistent. Emocionant?
Hi ha idees realment creatives. A Estocolm han posat en funcionament propostes trencadores com ara dormir en un “hotel amb ales” (Jumbo Stay), un avió real reconvertit en hotel terrestre, amb capacitat per a 84 persones. També a Suècia sorprèn una idea futurista: un hotel amb forma d'ovni, amb capacitat per a una família, que permet veure, enmig dels boscos, les increïbles aurores boreals.
Més coses que cal veure per creure-les: a la costa francesa de Deauville han instal·lat hotels bombolla fets amb plàstic transparent que permet veure tot el cel i gaudir al cent per cent de la natura. Prou sostres, parets i limitacions que no fan més que tancar-nos i privar-nos del que tenim al voltant!
I hi ha moltes més coses: hotels càpsula al mar de l'Haia, hotels dins de magnífiques coves a Turquia, hotels de gel a Lapònia... Sembla mentida que existeixin llocs així, impulsats per emprenedors valents que transgredeixen totes les normes elementals de com ha de ser un hotel. En això consisteix innovar: fer coses originals i diferents però que afegeixin valor.
Però us vull parlar ara d'una petita joia barcelonina: l'hotel Casa Camper, al nucli antic. La coneguda firma mallorquina de sabates va saber aprofitar la força de la seva marca global (senzillesa, vida tranquil·la) per crear un dels espais hotelers més suggeridors que podem trobar a Barcelona i a Berlín. Casa Camper desafia algunes de les convencions clàssiques dels hotels. Podem dormir al llit, és clar, però si ens ve de gust també en una còmoda hamaca. Podem anar a esmorzar, dinar i sopar, evidentment. Però aquest hotel ofereix un bufet 24 hores i trenca així les regles habituals del sector. I més coses; Casa Camper va més enllà de la dinàmica d'un sol espai: les seves habitacions tenen dos ambients diferenciats separats per cortines o portes corredisses. I pertot arreu l'element distintiu de la marca: estètica com a centre de totes les coses. Estètica, això sí, amb funcionalitat.
Una ciutat innovadora com Barcelona necessita tenir els millors hotels: agosarats, trencadors, atractius i alhora còmodes, agradables... El talent atrau talent.