Empreses

Exportadors del disseny barceloní

Futur2 es fa fort a l'exterior amb les seves propostes per a espais d'oci

Futur2 va néixer en un any clau per a Bar­ce­lona, el 1992, i la relació amb la ciu­tat sem­pre ha estat un dels pilars bàsics de l'empresa. Ho diu Jordi Canora, un dels seus socis, que reco­neix que Bar­ce­lona ha estat per a aquest estudi de dis­seny una marca, un apa­ra­dor que els ha pro­jec­tat arreu del món.

Els fun­da­dors, que abans havien tre­ba­llat en esce­no­gra­fies per tele­visió, cinema i tea­tre, van apro­fi­tar la seva exper­tesa en aquest àmbit per fer-se un lloc en el mer­cat. Era una època en què els locals temàtics mar­ca­ven tendència. Però a par­tir d'aquí, van saber tro­bar un camí dife­rent i propi, que es va con­cre­tar en una pro­posta d'espais sin­gu­lars, amb una gran importància dels efec­tes lumínics, una gran dosi d'inno­vació i cre­a­ti­vi­tat –fabri­quen algu­nes de les peces– i pen­sats perquè el visi­tant vis­qui una “experiència”, segons Canora.

L'ober­tura, l'any 2000, del res­tau­rant i club Sal­si­tas a Bar­ce­lona va donar el tret de sor­tida a un boom dels res­tau­rant lounge que es va esten­dre a fora de la capi­tal cata­lana.

Després va venir la crisi, l'efecte més impor­tant de la qual va ser la fre­nada en pro­jec­tes ins­ti­tu­ci­o­nals. Segons els socis de l'empresa, aquest va ser el fac­tor que més va impac­tar en el negoci, tot i que també va bai­xar el nom­bre de pro­jec­tes d'inver­sors pri­vats. Va ser lla­vors quan van deci­dir fer un salt inter­na­ci­o­nal. Abans ja havien tre­ba­llat en pro­jec­tes a altres països, però no havien sis­te­ma­tit­zat la inter­na­ci­o­na­lit­zació. Fa tres anys van obrir una ofi­cia a Bogotà, l'única a fora de Bar­ce­lona, i des de la qual desen­vo­lu­pen el negoci al con­ti­nent ame­ricà.

Aquest esforç inter­na­ci­o­nal s'ha traduït en un aug­ment de la fac­tu­ració a l'estran­ger, que per ara ja suposa apro­xi­ma­da­ment la mei­tat del total de ven­des. A més de l'Amèrica Lla­tina -sobre­tot a Mèxic, el Bra­sil i Colòmbia-, també han tre­ba­llat als EUA, a la Xina, els EUA, el Mar­roc, Tunísia, i diver­sos països euro­peus.

Segons expli­quen Canora i Pepe López, un altre dels tres socis, els han arri­bat cli­ents inter­na­ci­o­nals per totes les vies. Alguns ja ho eren a nivell esta­tal -per exem­ple, amb Hote­les Cata­lo­nia han sig­nat un con­tracte per desen­vo­lu­par els pro­jec­tes que l'empresa turística té a la República Domi­ni­cana i a Mèxic-. D'altres, els han tro­bat ells, i d'altres els han vin­gut a bus­car després d'haver vist algun dels seus pro­jec­tes a inter­net o en directe.

Canora i López són força opti­mis­tes amb les pers­pec­ti­ves que s'albi­ren a l'horitzó de l'empresa, que actu­al­ment té 12 tre­ba­lla­dors i espera fac­tu­rar 2,5 mili­ons el 2015. El negoci inter­na­ci­o­nal està crei­xent i, a nivell local, diuen que han des­per­tat les ganes de molts inver­sors pri­vats per enge­gar pro­jec­tes. En aquest sen­tit, López afirma que Futur2, gràcies al fet que va saber “aguan­tar” en els moments de menys ale­gria econòmica, ara està “en la línia de sor­tida” i pre­pa­rats per apro­fi­tar les opor­tu­ni­tats que es pre­sen­ten.

Els socis de l'estudi de dis­seny expli­quen que ara per ara tenen tant pro­jec­tes per cons­truir nous locals d'oci -en l'àmbit en què s'han espe­ci­a­lit­zat- com per reno­var-ne molts d'altres en què no s'han fet inver­si­ons en aquests últims anys i que neces­si­ten, almenys, una imatge de posada al dia. Entre els nous pro­jec­tes en què tre­ba­lla Futur2 hi ha l'inte­ri­o­risme del nou Pachá Bar­ce­lona, situat al Port Olímpic de la capi­tal cata­lana.

Futur Factory, un viver per al sector

Fa anys que Futur2 es va instal·lar en una antiga fàbrica farinera del barri del Poblenou, un espai que han anat rehabilitant i que, a més d'acollir les seves oficines i el taller on fan algunes de les peces més singulars dels interiorismes que dissenyen, també disposa d'espais per a empreses petites i amb una activitat propera a la de l'estudi. Actualment n'hi ha 12, des d'un escultor, fins a un discjòquei que ha muntat un estudi de gravació, passant per uns dissenyadors de pàgines web i una productora audiovisual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Exportadors del disseny barceloní

Publicat a