El Nadal més celebrat pels comerciants
Optimisme en el comerç, la indústria de l'entreteniment i el turisme que es juguen aquestes dades bona part de la caixa de l'any i que confien que serà una bona campanya.
Tret de sortida a un Nadal molt esperat pel comerç la restauració i la cultura, sector que pels quals les festes signifiquen un percentatge molt important de la facturació anual. Tot apunta a que la millora del consum elevarà de forma notable les vendes d'aquesta campanya -que començarà aquest divendres-. Un estudi de la consultora Deloitte preveu que el pressupost de les famílies de tot l'estat creixi un 9,8% aquest Nadal, essent les partides de viatges, lleure i regals, les que més creixeran. Mentre que l'alimentació és mantindrà.
Aquest repartiment de la despesa encaixa força amb les previsions dels diferents sectors d'activitat, consultats. Així, mentre les grans superfícies vaticinen un modest 2,5% d'increment, el petit comerç espera assolir un 4%, les botigues de joguines, un 5%, els restaurants pensen que podrien facturar, en el nivell alt de les estimacions, fins un 8% més, i les agències de viatges parlen de superar aquest percentatge.
No els manquen arguments que sustentin aquesta previsió. El primer és la positiva evolució de les vendes en el que va d'any. El comerç al detall està creixent a un ritme del 2,9% interanual en nou primers mesos de l'any, segons l'indicador que elabora l'Idescat (Institut d'Estadística de Catalunya), un bon ritme, tot i que per sota de la marxa general de l'economia, que està en el 3,6%, en el tercer trimestre de l'any, malgrat que el context és de desacceleració de l'economia mundial.
El motor d'aquest increment és la confiança de les famílies. El Centro de Investigaciones Sociológicas publica mensualment un índex de referència per tot l'estat sobre com respiren les llars i des d'inicis del 2015 els resultats han recuperat els nivells de 2004, quan es va començar a fer. En concret, l'index de confiança del consumidor (ICC) de l'octubre passat (l'última dada disponible) va marcar un creixement de 15 punts en relació a un any enrere.
La contenció dels preus -cal recordar que l'IPC està en valors negatius: un -0,3% a l'octubre- i la reforma de l'IRPF són altres factors que també influiran positivament, segons Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya. També hi ha un context més favorable perquè els ciutadans puguin aconseguir un préstec al consum, i una falta d'incentius per estalviar o invertir: els tipus d'interès estan sota mínims i la borsa, en hores baixes.
Però és la millora de l'atur el factor més decisiu per impulsar la confiança i el consum. A l'octubre les afiliacions van augmentar un 4,8% en relació a un any abans, i en el tercer trimestre de l'any la taxa d'atur va tornar a baixar fins al 17,5 %. Si s'observa el mercat laboral en la campanya de Nadal les previsions són igualment positives. Segons càlculs de l'empresa de treball temporal Adecco en aquest període es generaran a Catalunya més de 152.000 contractes, un 20% més que l'any passat. Els perfils més buscats són dependents, gestors de punts de venda i teleoperadors. Tot i que es tracta d'un creixement que no es veu des d'abans de la recessió, els sindicats recorden que no es pot parlar de recuperació del mercat laboral ja que les feines són temporals.
Black Friday.
El regal infantil té més empenta
El Gremi de Detallistes de Joguines de Barcelona es mostra confiat en l'èxit comercial d'aquesta campanya de Nadal-Reis. El seu president Ramon Muntaner assegura que “no és agosarat parlar d'un increment de les vendes al voltant del 5%”, un punt per sobre de la taxa assolida l'any passat. Muntaner recorda durant la crisi les famílies solen retallar més en altres partides abans que en les joguines dels seus fills, i que en la recuperació també és nota una mica més. En aquest terreny, Catalunya manté un diferencial amb l'Estat d'entre un punt i mig i dos punt, segons explica el president del gremi. Com en anys precedents, les joguines que més es vendrà seran les televisives.
Torna l'hàbit de sortir de casa
Els anys de la crisi van castigar severament el pressupost del lleure nadalenc. El destinat a fer turisme va aixecar el cap el 2014 remuntant entre un 5%-7%, segons que explica Martí Sarrate, president d'Acave, l'associació de les agències de viatge. La recuperació de fer una sortida per Nadal significarà un increment de la contractació enguany superior al 8%, segons que preveu Sarrate. El turisme interior, les escapades de neu i les capitals europees dominen les propostes d'aquests dies, però també hi ha qui es pot permetre un llarg viatge i aquí mana Nova York o Tailàndia.El president d'Acave explica que també s'està recuperant l'hàbit de fer compres anticipades.
Es consolida el canvi de tendència
La restauració creu que en el proper Nadal s'acabarà visualitzant el canvi de tendència. Segons Josep Pallarols, director general del Gremi de Restauració de Barcelona, les famíli es ja estan reservant per dinar i sopar en les dates assenyalades i els sopars i dinars d'empresa s'estan activant.
L'increment de reserves en la restauració de Barcelona oscil·la entre un 5% i un 8% en el millor dels casos. Unes xifres que segons Pallarols seria extrapolable a la resta de Catalunya, tot i que amb una mica menys de dinamisme.
Ara bé, encara queda molt camí per recorrer abans de recuperar les xifres prèvies a la crisi, que ha fet caure en 20 euros el ticket per taula.
Un canal reduït però en expansió
El comerç electrònic representa encara un percentatge petit de les vendes -el president de la Confederació del Comerç de Catalunya estima que no mou més enllà del 4% de tot el gènere- però creixent. La firma rei al sector, Amazon, ha anunciat un Nadal de rècord i ha assenyalat que el dia 14 de desembre les vendes per internet assoliran un nivell mai vist fins ara a l'Estat espanyol. Una enquesta de l'empresa de seguretat legal Terminis a firmes de comerç electrònic conclou que el 60% dels negocis espera increments respecte a l'any passat. En concret, el 47% pensa que aquest increment serà superior al 10%, i un 7,3%, que el creixement sigui superior al 30%.
El període amb les butaques plenes
Els teatres concentren en els mesos d'octubre a febrer el 60% de les vendes d'entrades de tot l'any, i la campanya de Nadal és la millor època per a la caixa de les empreses de teatre catalanes. És en aquest temps en el que es programen les obres familiars més comercials i quan més públic es capta. Tot i que des de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) no han calculat les previsions de creixement per a aquestes dates, el seu president Xavier Marcé, creu que seguiran la tendència de la resta de l'any, és a dir incrementaran en un 2% o més. “Venim d'una pujada del 5% al 2014 i per a l'any vinent dependrà de si se suprimeix l'iva cultural”.
La grossa triomfa a internet
La loteria de Catalunya afronta la tercera edició de la Grossa de Cap d'any amb unes previsions optimistes. Tot i que no poden calcular en quant puja la venda en els establiments que distribueixen les paperetes, en la venda directa per internet ja tenen xifres reals, i són més positives de les esperades. De fet, fins aquesta setmana ja s'han venut per aquest canal més de 68.800 euros, la qual cosa suposa un 86% més que l'any passat.
Des de Loteria de Catalunya han fet accions de promoció d'aquest canal com l'apartat “Regala Grossa, regala il·lusió” que permet compartir loteria de La Grossa amb aquelles persones que es desitgi a través del correu electrònic.
Un bon ritme de vendes tot l'any
La facturació de les grans empreses de distribució estan creixent a un ritme del 2,5% al llarg de tot l'any, i els socis d'Anged, l'associació estatal del sector, esperen que aquesta millora es mantindrà el mesos de novembre, desembre i el gener. No obstant això, preveurem reforçar les seves plantilles amb uns 18.000 treballadors a tot Espanya, aquesta xifra suposa incrementar un 8% la plantilla mitjana. D'aquests treballadors temporals, 250 aniran als establiments de la firma Bon Preu. El seu president Joan Font dobla les previsions del sector i espera vendre un 5% aquests mesos: “Un desembre sol significar el doble d'un altre mes de l'any”, explica.
Confirmació de l'adéu a la crisi
Després que la recuperació del consum es fes evident el 2014, els botiguers preveuen que el 2015 serà l'any en que “definitivament es giri la truita de la crisi”, segons destaca Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya. Calculen que les vendes creixeran un 4%, tot i que les diferències entre subsectors poden ser importants. En concret, les botigues de moda, a les quals el bon temps ha fet que tinguin un balanç negatiu del que va de temporada d'hivern, el Nadal podria venir acompanyat amb un canvi del temps que impulsi les vendes. La contractació temporal serà del 3%, però Fraile recorda que porten dos anys reforçant plantilles.