Cóndor obrirà un altre ‘outlet' i entrarà a Xile i Colòmbia
Per a la firma de mitjons d'Arenys de Mar, el negoci a l'exterior ja suposa el 25% de la seva facturació
Cóndor, la popular marca de mitjons, pantis i complements de roba, persisteix a fer-se gran en els mercats internacionals, sobretot a Àsia. El valor de les exportacions ja suposa el 25% per a la firma d'Arenys de Mar. Però l'empresa tèxtil no només s'obre pas a l'estranger, sinó que segueix en la línia de posar en marxa noves franquícies arreu de l'Estat i fins i tot un outlet propi aquesta primavera.
Un dels objectius d'enguany és seguir estant present en nous països. “Ja tenim molt a punt l'entrada a Colòmbia i Xile”, explica Roser Ramos, directora gerent de l'empresa. Al marge de potenciar aquests dos mercats llatinoamericans, la firma del Maresme té clar que continuarà treballant per “seguir creixent als EUA”: “És el nostre principal mercat en l'àmbit internacional quant a facturació”, sentencia la responsable de Cóndor-Aretex.
L'empresa centenària està treballant per entrar a Abu Dhabi, Qatar i Dubai. De fet, en aquell indret llunyà bàsicament es potenciarà la línia de moda per a infant, de 0 a 12 anys. Per a Roser Ramos, l'èxit de l'exportació depèn de dos punts clau: donar servei per mantenir el compromís amb el client i trobar un bon representant, allà on sigui, que cregui en la marca i en el producte.
El darrer exercici s'ha impulsat Corea del Sud, en què el delegat al país té una gran botiga a Seül. A Taiwan també hi ha dues grans botigues que comercialitzen la marca Cóndor. I Austràlia és l'altre indret on es va arribar l'any passat. La responsable de Cóndor-Aretex diu que abans d'arribar a un país cal haver fet els deures. I posa com a exemple precisament Austràlia, ja que quan es prepara la temporada d'estiu cal pensar que allà es troben en una altra estació de l'any.
Però no tot són flors i violes. L'any passat es va perdre el mercat rus. La contrapartida és que la Xina, on hi va arribar el 2014, “funciona bé”. Tot i així, aquell mercat, tal com explica la gerent de Cóndor, és molt complex, no només per la normativa i la cultura empresarial autòctona, sinó per “les dificultats de la paperassa”.
En total els productes de l'empresa catalana arriben a una quarantena de països, però en realitat la gran activitat es concentra en uns 25.
Inauguració d'un ‘outlet'.
Amb una facturació de 17 milions d'euros, Cóndor-Aretex té tres botigues pròpies, a Barcelona, València i, des de fa un mes, al barri de Salamanca de Madrid. Disposa d'11 franquícies arreu de l'Estat i també a Portugal. La intenció per al nou any és posar-ne en marxa entre sis i set més. Un dels clients més rellevants de la firma d'Arenys és El Corte Inglés, on té 21 espais propis.
La firma de mitjons, pantis i moda infantil pertany a l'hòlding Corporació Empresarial Valls.
A favor de la fabricació local
Roser Ramos va ser la primera presidenta del clúster Tèxtil i Moda. Un clúster peculiar, perquè la junta només és per un any. Ella diu que avui dia té més sentit formar part d'aquesta associació que d'una patronal. També explica que la cultura empresarial de Catalunya és molt diferent de la de Madrid. “Allà es destina moltes hores a fer dinars interminables, quan el que cal és anar per feina.” El clúster busca fórmules per millorar la internacionalització, però manté sempre el compromís del sector per la fabricació local.