La plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat entra en la via de la pau social
Treballadors i empresa pacten noves condicions salarials en un acord fins al 2020
La incorporació de nou personal ha estat quasi nul·la els darrers anys
La provisionalitat i els temps de precarietat sembla que han arribat a la fi
a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). El conflicte viscut aquesta setmana per la vaga dels treballadors del metro de Barcelona hauria pogut tenir una dimensió encara més gran si s'hagués afegit a la protesta el personal d'FGC com tenia intenció de fer. Un acord d'última hora ho va evitar i va posar plantilla i empresa en la via de la negociació per renovar un conveni que s'havia anat prorrogant des del 2010.
L'estira-i-arronsa venia donat perquè els treballadors volien negociar un conveni de llarga durada, mentre que l'empresa en volia un de més limitat en el temps. Finalment, la direcció es va avenir a negociar un acord que ha de cobrir el període de cinc anys entre el 2016 i el 2020. El primer acord, tancat el 17 de febrer, que va permetre desbloquejar la situació i desconvocar la vaga, ha de permetre als treballadors recuperar els nivells salarials perduts amb el temps de la crisi, que els sindicats xifren en una disminució del 30%. Com a contraprestació, la plantilla s'avé a acceptar un increment de la jornada laboral, segons ha informat l'empresa. Per a una negociació posterior s'han deixat altres conceptes com ara l'organització laboral.
En el conveni en vigor fins ara, les retribucions van des dels 19.777 euros, per al personal base, fins als 36.234 euros, per als tècnics superiors.
Segons consta en l'última memòria d'FGC feta pública a través del web de transparència del govern, en data de 31 de desembre del 2014 l'empresa té una plantilla de 1.621 treballadors, la gran majoria dels quals, 1.254, treballen a les línies metropolitanes. Un 72% de la plantilla treballa amb el règim de contracte indefinit.
Durant els anys de precarietat de la crisi, la plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat ha experimentat un creixement mínim i, pel que fa a noves incorporacions, s'han concretat en només 18 persones, maquinistes, per fer front a les necessitats de la posada en servei del nou ramal de Terrassa.
El cost d'explotació de Ferrocarrils per a aquest any 2016, només en l'àmbit de les línies del servei metropolità, és de 60 milions d'euros, segons consta en l'últim contracte programa signat, per al període 2015-1016. La majoria de les necessitats pressupostàries les cobreix l'ATM, amb més de 43 milions d'euros. Les aportacions de la Generalitat són de 10 milions.
A banda dels trens metropolitans, amb servei a Barcelona, el Vallès, el Llobregat i l'Anoia, Ferrocarrils de la Generalitat també cobreix la línia de Lleida a la Pobla –l'única de Renfe que s'ha traspassat a la Generalitat– i els trens cremallera de Núria i Montserrat.
LES XIFRES
Renfe perd un 5% de treballadors entre el 2014 i el 2015
L'any 2014, la plantilla de Renfe a Catalunya arribava als 2.037 treballadors, un 5% més dels que hi havia a finals de l'any passat, quan el nombre de treballadors era de 1.936, segons fonts de l'empresa ferroviària. D'aquests treballadors, la majoria, 1.200, estan destinats a la demarcació de Barcelona.
Una de les principals característiques és l'envelliment de la plantilla, ja que l'edat mitjana dels treballadors és de 54 anys, i la necessitat de renovar-la no s'ha aprofitat precisament per incorporar-hi més dones, ja que aquest col·lectiu només suposa un 10% del total de
la contractació.
La conflictivitat laboral a Renfe va viure un moment delicat l'any passat quan l'empresa va plantejar un ERO que finalment va ser pactat amb els treballadors amb un paquet de 775 baixes incentivades a tot l'Estat. El preacord signat el novembre de l'any passat ha de donar peu a un nou conveni.